السلام عليكم ورحمه الله وبركاته معلش ياريت الاخوات اللي شافو حلقه منال العالم يوم الخميس يكتبوا الوصفات لاني لم استطع مشهدتها وانا شفت الحلقه النهارده كانت اكثر من رائعه هتتعاد بكره يا بنات الساعه 10 ونصف الصبح علي قناه ابوظبي وبعدها بساعه علي قناه ابوظبي بلس وشكرا
وانا بدي وصفات اليوم الجمعة خصوصا البطاطس والدجاج ضروري

ممكن احد بتبرع وبنزل لنا الوصفات
وصفات النهارد البطاطس 4 بطاطس حجم كبير تنقيعهم في ما وتدعكيهم بعد كده بفرشاه تنضيفيهم كويس تقطعيهم انصاف ومن الانصاف ارباع ومن الا رباع اتمان .

خلطه الدقيق:اكوب دقيق/ملح/بصل بودره/ثومبودره/كزبره ناعمه/بابريكا/اريجانو/ريحان مجفف/بقدونس مجفف/ملح صيني اجينيموتو/فلفل اسود/كركم.

خليط الخليب :1/4 كوب حليب/بيضه/1/8 م/ص بكنك بودر.

بعد تنظيف البطاطس وتقطيعها نضعها في خليط البيض والحليب ثم في خليط الدقيق وتقلي في زيت غزيز وتكون النار عاليه وتقلي كل اربع قطع حتي لا تعجن.
الفراخ المقرمشه:
اكيلو دجاج /2كوب لبن خاثر/1م/ص اوريجانو/ريحان /مراميه/اكوبدقيق/1/2 كوب نشا/بابريكا/شطه ناعمه/شطه مجروشه/زنجبيل بودره/ثوم بودره /بصل بودره/فلفل اسود/فلفل ابيض/3/4كوب حليب/2 بيضه.

خلطه النقع:اللبن الخاثر والاريغانو والريحان والملح ونتركهم اكبر مده ممكنه للتتبيل.

خلطه البهارات:نضع كل البهارات السابقه مع النشا والدقيق ونقلبهم.

خلطه الحليب والبيض:
3/4كوب الحليب و2 بيضه معاهم فلفل اسود.

ناخذ قطعه الفراخ ونحطها في خليط التوابل الاول وبعدين خليط الحليب ثم خليط التوابل وتقلي في زيت غزير

الساعة الآن 03:40 .