karma @karma

عضوة نشيطة

امانة فى اعناقكم يا مغتربات

ملتقى الأحبة المغتربات

السلا عليكم و رحمة الله
بصراحة الموضوع خطير و احنا واجب علينا نعمل حاجة تجاهه.
لما اتصفح قسم التجميل الاقى كمية البنات تخلط كريمات للتبييض و تستعملها و تقول مافى ضرر. انا كنت استعمل المنتجات دى قبل ماجى و لما جيت و سالت عن منتجات من ذات القبيل و ايضا فى بلدان اخرى , كان الرد ان المواد دى ضارة و لا تباع. طب ازاى ده احنا عندنا كريمات اوروبية للتبييض تباع فى بلادنا?? باى حق صدروها لنا? و هى ممنوعة من البيع عندهم و اكيد يا بنات فى امريكا برضه كده والا ايه??
انا عايزة نوجه نصيحة لاخواتنا فى بلداننا ان المنتجات دى خطر و يبيعوها ببلادنا بهدف التربح و لابد ايضا تحذيرهم من المنتجات الاسيوية لانها اسواء و اضل سبيلا فهى بدون اى رقيب.
يا ريت المشرفات يكتبوا الكلام دة بطريقة واضحة لهم علشان يقرؤها
11
2K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

حلااااااا
حلااااااا
جزاك الله الف خير:26:
المحسنة
المحسنة
الله يجزاك خير
:26:
@خوخايه@
@خوخايه@
اختي karma
يعني فير اند لفلي ممنوع عندكم؟؟
وكمان (اويل اوف يوليه) و(نيفيا) وكلارنس اللي لتفتيح البشره هذي كلها ممنوعه؟؟
بس هيا مازلت تباع عندنا في لندن!!!!!!!
قوليلي عشان انا احب استخدمها
هل مضارها شديده؟؟وليش مهي ممنوعه في بريطانيا!
amonah
amonah
الله يجزاكم خير فعلا موضوع خطير
وانا كنت استخدم فير اند لفلي في السعوديه ولا استغني عنه بس لما جيت امريكا
ما حصلته ولا عمري شفته يمكن ما دورت عليه زين ما ادري
واللي عايشين في امريكا يعرفونه والا لا ان شاء الله تجاوبون
بس فعلا استغربت ليش ما عندهم وما خطر في بالي انها ممنوعه
الله يعين ويكفينا شرهم يارب
تحياتي لكم
حلااااااا , المحسنة ,
جزاكم الله خيرا.
@خوخايه@ انا لفيت سويسرا لف ادور على اى كريمات و سالت فى ستاند بتاع شيسيدو عن مجموعة وايت قامت الست قالتلى دى ممنوعة فى كامل سويسرا و طبعا شيسيدو ماركة موثوقة و برضه مجموعات التفتيح من لانكوم و يف سان لوران كلها ممنوعة.
و اتصلت على شركة ليفر المنتجة لفير اند لافلى قالولى لا نعرف المنتج و دورت عليه بالنت لقيت انه من ليفر الهند و له نقد فى الهند نفسها حيث مكوناته غير مكتوبة و غير معروفة. و بعدين اعقليها بدماغك الشامبوه مكوناته مكتوبة و كريم زى دة ليه مكتبوش مكوناته??
و انا زرت فرنسا و اسبانيا و فى مولاتهم المشهورة دورت و مالقيتش اى حاجة من كريمات التفتيح.
و لما كنت اعانى من سواد بعد الولادة و قبلها وصيت امى تروح للعطار و تجيب اى اعشاب للتفتيح قام العطار قالها عنده كريم سويسرى و نصحها ان بدال ما تشتريهولى الاحسن اجيبه من سويسرا و برضه علشان يكون ارخص و لفيت لف عليه هنا, غير موجود بالمرة.
و جربت خلطات لكن ستايل العيشة هنا لا يسمح بخلطات و البقاء ساعتين بدون حركة و ابنى اساسا مش بيخليلى وقت , ده غير ابوه , طيرولى عقلى :30:
المهم ان فى بلادنا يقولوا دة كريم مضمون و اوروبى و اساسا لما تدورى عليه فى بلده تلاقيه غير موجود, يعنى نصب فى نصب
و علشان تعرفوا انا جوزى دكتور و عارف قوانين سويسرا الصحية و قاللى طالما المنتجات دى ممنوعة يبقى اكيد مفيش دراسات كافية عليها او مواد خطر
يا خوخاية انا مش عارفة ليه ده مسموح عندكم بس قوليلى الحاجات دى بتنباع فى محلات عادية والا فى بقالات الهنود??
amonah تعرفى? انا سمعت فى المنتدى عن حبوب التبييض اليابانية و بحثت لقيت انها ممنوعة فى سويسرا و اميريكا لخطورتها و البنات هيموتوا عليها فى القسم و عايزينها و طبعا يسمعوا انها يابانى فيثقوا اكتر فيها و لكن اوروبا و الولايات منعوها
عايزين نوجه التحذير ده للبنات فى مكان ظاهر علشان يقرؤه و ربنا يعيذنا من الامراض اللى بتسببها الكريمات دى