ياليت ترد وحدة من فنانات عالم حواء
بالانتظار
up
اقتباس مشاركة  (~ام الخير~)
يليت بالصور ارسلي لميميكا اتوقع تضبطها ماشاء الله ولايهونون طباخات حواء بس هي الي جات في بالي الحين وينك ياميميكا يليت تشرحين وشلوون تصلحينها
اقتباس مشاركة  (~ام الخير~)
تو ارسلتلها
<تحب الفزعه خخخ
السلام عليكم اولا نحب نشكر حبيبتى ام الخير لانها ارسلتى على الخاص ولانها رشحتنى جزاك الله الجنة وبارك الله فيك دنيا واخره يا رب الف شكر يا قمر كلك دوق وربى

شوفى حبيبتى صاحبة الموضوع الاخت تبوها انتى تقصدين القوارب الصغيرة او الكبيرة تبع البيتزا
شوفى انا منزله عجينة ومعجنات فى ملف بس صدقينى ما اشكرلك العجينة لانى ما عندى فيها شى بس وربى انها تحفة وهشة وخفيفة وبادن الله تضبط معاكى
وشوفى هو صحيح انه الدقيق الجيد يلعب دور كبير فى المعجنات وحتى العجن يعنى ادا تبى معجنات هشة وخفيفة اعجنيها كويس ادا عندك عجانه خير وبركة وادا لا ما عليك شى اضربيها ضرب مبرح
وارفعيها فوق ونزليها واعجنى تقريبا عشردقايق وهدا من اسباب نجاح المعجنات وعن خبرة

وطبعا بالنسبة لسوالك على الدقيق انا مش بالخليج فما اقدر افيدك بس دورى على نوعية جيدة
وادا انتى كنتى حابه تعملى بس قوارب قللى من الخميرة وبعدين وقت الفرد افرديها رقيقة لانها
راح تنتفخ بعدين لهدا لما تكون رقيقة راح تحافظ على شكلها واضغطى عليها من الجوانب كويس والفرن يكون حامى مسخن مسبقا تقريبا 350F حطيها فيه وما تاخد وقت كثير تقريبا 10 دقايق حسب سمك العجينة شوفيها من تحت ادا تحمرت ولعى عليها من فوق او حسب رغبتك ادا ما تبى تحمريها واي شى تانى بس قوليلى ان شاء الله ارد على موضوعك ادا عندك اى استفسار وهدا رابط موضوعى اضغطى عليه

ملف مختار: معجناتى بلمساتى جديد× جديد اكثر من 25 نوع و بالتفصيل وللدايت نصيب *متجدد

شرفونى فى صفحتى
Chef meme

مشكورة ميميكا ماقصرت وربي يسعدك
أنا تطير معاي الحشوة .....

الساعة الآن 11:56 .