زائرة

يا بنات الخير الحقوني بمترجم

الفن والأشغال اليدوية

:01:يا بنات يا حلوات ممكن تفس:01:رولي هاذي الكتالوج :06:
Ch 10 , sl st into first ch to form a ring, ch 3, trc into ring, ch 2 (trc – cluster, ch) 11 times, sl st into first trc to join

Rud 2 sl st into ch – 2 sp, ch2 into same sp work 2 dc holding back last loop of each yo pull thru all 3 loops on hook (beginning cluster) ch 3 (dc- cluster into next ch -2 ch 3 ) 11 times sl st into top of beginning cluster.
:time:
Rud3: ch 5 (counts as hdc and ch 3) skip next ch – 3 sp, (dc – cluster, ch 2, dc – cluster, ch 4, dc – cluster, ch 2 , dc – cluster) into next ch-3 sp, ch 3 skip next ch-3 sp, hdc into top of next cluster, ch 3 skip next ch – 3 sp, (dc-cluster, sh 2, dc-

في بعد تكمله لكن المشكله بالبدايه اذا فسرتولي البدايه رايحه افهم الكل وممكن تعطون معاني الرموز sl st …….

مشكووووووووووورين:30:
10
1K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

واحة الخير
واحة الخير
roses
اختي افتحي هذا الموضوع للأخت الراجية جزاها الله ألف خير بتحصلين ترجمة للرموز اللي طلبتيها

http://forum.hawaaworld.com/showthread.php?threadid=188473
الراجيه عفو ربها
الترجمه كالتالى
Ch 10 , sl st into first ch to form a ring
10 سلسله تغلق بمنزلقه لتكوين دائره

السطر الاول
----------------
, ch 3, trc into ring,
ثم 3 سلسله ثم غرزه بريد ثلاثى نشتغلها فى الدائره

ch 2 (trc – cluster, ch) 11 times, sl st into first trc to join
2 سلسله (3 غرز بريد ثلاثى مع ترك اخر لفه من كل غرزه ثم يسحب الجميع مره واحده لتكوين cluster
او عنقود - 1 سلسله) يكرر ما بين الاقواس 11 مره
ثم نغلق بمنزلقه فى اول غرزه بريد ثلاثى

ملحوظه هامه بتلاقى فى صفحه الباترون ممكن فى الاول او فى اخر الصفحه وصف لكل غرزه نستخدمها فى عمل هذا الباترون لذلك كان يجب ان تكتبيها لنا لتحديد نوع الcluster لكن انا خمنت انه يتكون من 3 غرز بريد ثلاثى لكن ممكن يكون هو محدد مثلا 4 غرز وهكذا
----------------------------------------

السطر الثانى
-----------
2 sl st into ch – 2 sp
نشتغل 2 غرزه منزلقه حتى نصل الى فراغ 2 سلسله

ch2 into same sp work 2 dc holding back last loop of each yo pull thru all 3 loops on hook (beginning cluster)
2 سلسله فى نفس المكان
ثم نشتغل 2 غرزه بريد مع ترك اخر لفه من كل غرزه على الابره ثم نسحب الثلاث اللفات مره واحده لتكوين عنقود او cluster( وهذا هو عنقود البدايه )

ch 3 (dc- cluster into next ch -2 ch 3 ) 11 times sl st into top of beginning cluster

3 سلسله ( عنقود من 2 بريد فى السلسله الثنايه التاليه - 3 سلسله ) نكرر 11 مره
ثم نغلق بمنزلقه فى قمه عنقود البدايه
الراجيه عفو ربها
Rud3: ch 5 (counts as hdc and ch 3)

السطر الثالث 5 سلسله ( تعد كاول غرزه بريد منزلقه + سلسله )

) skip next ch – 3 sp, (dc – cluster, ch 2, dc – cluster, ch 4, dc – cluster, ch 2 , dc – cluster) into next ch-3 sp

نترك ال 3سلسله التاليه ثم نشتغل (عنقود من غرزه البريد _ اكيد هو محدد لنا فى صفحه الباترون عدد رز البريد ولكن انا سافترض انهم 3 - ثم 2 سلسله - ثم عنقود من غرزه البريد ثم 4 سلسله ثم عنقود من غرزه البريد
ثم 2 سلسله ثم عنقود من غرزه البريد ) فى فراغ 3 سلسله التاليه

--------------------------------------------
التالى انا حاسه ان فيه حاجه غلط ممكن تكتبى لى رابط الباترون وان شاء الله اقوم بترجمته بطريقه صحيحه

معنى sl st غرزه منزلقه

جزاكى الله خيرا
هجورة
هجورة
كنت ناوية أترجم لكن الأخت راجية ماقصرت
زائرة
شكرا لكل الي ردوا
ان شاء الله رح اكتبلك اسم الرابط او اعملك كوبي من البترون واحطه لكن وارجو ما اكون ثقلت عليكي ان تكتبيلي معنى الاختصارات كلها علشان اقدر افسر البترونات
sp dc ................ الى آخره