اختي غدورة دي طريقتي في الفطير المشلتت
وممكن الاخت ام باسل تكتبلك طريقة مختلفة

الفطير المشلتت

المقادير

3 كوب دقيق+ ذره ملح
واحد ونصف كوب سمن بلدي
ماء للعجن

الطريقه

ينخل الدقيق مع ذره الملح ثم يعجن بالماء للحصول علي عجينه يابسه ثم تلت العجينه حتي تصبح ملساء تماما
تقطع العجينه الي 8 كرات متساويه وترش بالدقيق وتترك من 3:4 ساعات
تفرد كل كره الي مستدير رفيع جداعلي رخامه مرشوشه بالدقيق( تكون احد المستديرات اكبرقليلا من الباقي وسمكها اكبر)
توضع المستديره الكبري اولا ثم ترص باقي المستديرات فوق بعضها مع توزيع مقدار السمن بين طبقات المستديرات (المستديره الكبري ثم طبقه من السمن ثم مستديره اخري ثم طبقه من السمن وهكذاحتي تنتهي المستديرات
تلم هذه المستديرات لتكون كره واحده وذلك بأن يرفع دوران المستديره الاولي الكبري الي اعلي ثم يلم ليقفل علي المستديرات التي بداخله( يكون علي شكل كره كبيره ذات رأس)
توضع العجينه السابقه داخل صينيه كبيره نوعا(قطرها 40 سم) علي ان يكون رأس الكره الي اسفل
تفرد العجينه الي مستدير كبير يأخذ شكل الصنيه
يخبز في فرن حار جدا
تقدم ساخنه مع العسل الابيض او المربي او المش
وبالهنا والشفا
23-08-1425 هـ, 08:40 مساءً

اختي عاشقة الرومانسية جزاك الله كل خير علي موضوعك الرائع اللي مليان وصفات حلوة طريقتك في الفطير المشلتت حلوة وسهلة بس يا ريت اعرف بالظبط درجة حرارة الفرن و مدة الخبز علشان ناوية اجربه ان شاء الله قبل رمضان
24-08-1425 هـ, 04:48 صباحاً

اختى عاشقة الرومانسية وددت لو اعرف اى الطريقتين افضل للفطير هذه ام التى ذكرتيها فى بداية الملف و قلت انها منقولة و مجربة ؟! و جزاك الله خيرا
24-08-1425 هـ, 06:50 صباحاً

اختي مسلمة انا مبسوطة جدا ان الملف عجبك

درجة الحرارة بتكون عالية ومدة الخبز لغاية الفطير يستوي ويبقي لونه دهبي وياريت تجربيه وتقوليلي النتيجة

اختي اماني الطريقة التانية اسهل وبتدي نفس طعم الجاهز جربيها

واي استفسار انا في الخدمة

24-08-1425 هـ, 12:27 مساءً

كفتة داود باشا

المقادير:

2/1 كيلو لحم أحمر مفروم
2بصلة كبيرة مبشوره
ملح- فلفل- بهار
2 كوب عصيرطماطم
ملعقة كبيرة زبد أو 2 ملعقة سمن
ملعقة ثوم مفري

الطريقة:
يتبل اللحم بالبصل والتوابل ويغطي ويترك داخل الثلاجة
يشكل اللحم علي هيئة كرات
توضع الكفته عل النار مع قليل من الماء الي ان تتشرب الماء
نضع الثوم مع السمن علي النار حتي يصير لونها ذهبياً، يضاف عصير الطماطم ويتبل بالملح والفلفل و تترك لتتسبك
ثم يخفف بقليل من الماء ويترك حتي يغلي
تضاف وحدات الكفتة
نتركها تغلي مع الصلصة ثم ندخلها الفرن الي ان يحمر الوجه

تقدم ساخنة مع الارز بالشعرية

وبالهنا والشفا
24-08-1425 هـ, 12:50 مساءً

الساعة الآن 09:39 .