بناتى مغلبنى فى النوم

التنظيف والتنظيم

يا بنات بما ان القسم ده للتنظيم والتنظيففهوة لتنظيم كل حاجة فى حياتنا
وانا يا بنات ده اول موضوع لية اكتبه على الرغم انى متواجدة باستمرار معاكوا هنا واستفدت كتييييير من كل المواضيع فانا اتجوزت ما اعرفش تقريبا حاجة فى امور البيت والتنظيف والطبيخ وكنت فعلا بيتى حوسة انظفه يوم وبعدين اكسل
لكن الحمد لله استفدت من افكاركم كتير وطبقت حاجات كتير نظمت لى الشغل وخلت بيتى تقريبا طول الوقت مترتب ونظيف طبعا لسة عايزة اطور نفسى اكتر بس الحمد لله النتيجة اللى وصلت لها دلوقتى مكنتش احلم بيها
المهم يا بنوتات عالم حواء الحلوات ادخل لكم فى الموضوع اللى انا محتاجة لكوا قوى فيه
انا الحمد لله عندى بنتين قمرااااااات:30:واحدة عندها سنتين و8 شهور والصغيرة عندهاسنة و4 شهور
ولله الحمد انا حامل والتالتة او التالت جاى فى الطريق
يعنى يا اخوات مفيش فاصل كبير بين التلاتة هتقولوا عملتى فى نفسك كدة ليه هاقول لكوا فكرت انهم يتربوا مع بعض بس الحمد لله تعباااااااااااااااانة جدا ومش عارفة هاعمل ايه بعد الولادة
المهم ادخل فى الموضوع رغيت كتير
انا بناتى كنت عودتهم يناموا فى الاوضة التانية احطهم فى السرير ويناموا ساعات كانت الصغيرة بتعيط شوية بس كان شوية وبتسكت وتنام اما دلوقتى معادوش عايزين يناموا فى اوضتهم لا ليل ولا نهار عايزين ييجوا يناموا جنبى على السرير وانا حامل وبطنى قد كدة وباتخنق من نفسى وغير كدة مش مقتنعة بنومة العيال فى سرير الاب والام اصلا
كنت الاول بنتى الصغيرة باحطها فى سريرها اللى بجوانب فكانت حتة لو عيطت شوية بعد كدة بتسلم امرها لله وبتنام لكن دلوقتى بقت بتتسلق وتطلع على الحيطان او توقع نفسها فى الارض عشان تيجى لى فو اوضتى ووراها اختهخا الكبيرة طبعامش مرة ولا اتنين كتير ارجعهم وييجوا وراية تانى
امبارح رحت نمت جنبيهم وقعدت اقرا لهم قران واقول دعاء النوم واحكى قصص وحواديت الا يناموا لا يمكن
وكل اما اروح اوضتى ييجوا ورايةلحد الساعة 3 ونص الفجر وانا للاسف عصبية فما قدرتش امسك اعصابى وضربت كل واحدة منهم على ايديها:angry2: ساعتها سلموا امرهم لله وناموا بعد ما عيطوا واتعكننوا وانا قعدت اعيط من احساسى بال>نب:(:(
ما شاء الله لاقوة الا بالله قريت حاجات الامهات بتعملها فى موضوع النظيف ومرتب المسابقة وحسيت انى فى وحشة قوى ولازم اعود عيالى على حاجات كتير اكتر من اللى باحاول اعودهم عليها
يا بنات سمحخونى انى طولت بس مفيش حد من اللى حوالية بيفهم كلامى ده بيقولوا لى عودى نفسك تنامى معاهم طب وجوزى ما لهوش حق علية طب ما كدة احنا هنبعد عن بعض والله اعلم الراجل بيواجه ايه فى حياته وشغله
وغير كدة هوة اتعود انى انام جنبه غير كدة مش بيعرف ينام
المهم بنات طلبتكم على قولتكم يا الخليجيات اللى عندها حل تقولى عليه وجزاها الله كل خير
واللى معندهاش تقولى تجربتها اعتبرونى صديقة وبافضفض وجزاكم الله كل خير
ودى احلى وردة منى ليكم:26::26::26:
13
1K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

كل المواسم
كل المواسم
حبيبتي اولا الله يعينك ثانيا وانت تصلي اطلبي من الله العون ثالثا دائما تذكري الله المستعان رابعا بعد كل صلاة قولي سبحان الله 33 مرة والحمدلله 33 مرة والله اكبر 33 مرة ولا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير و لما يصحو حمميهم وفطريهم و خليهم يلعبوا وانت سوي شغلك و بعد الغدا نامي معاهم لمدة ساعة او ساعة ونص وطبعا هذا يكون قبل الساعة خمس العصر يعني بعد كذا ما في قيلولة و بعد كذا حيلعبو وتكملوا يومكم عادي الى وقت النوم جهزيهم للنوم قبل الوقت بساعة يعني اذا انت تنوميهم 11 مثلا دخليهم غرفتهم 10 بعد ما يكونوا اتعشوا مزبوط و شغليلهم الابجورة و حطي كل وحدة بسريرها واقؤي عليهم المعوذات واية الكرسي و ادعية النوم وسيد الاستغفار واطلعي من الغرفة وروحي مكان ثاني حتى لو ما ناموا لسه واكيد حيلحقوكي رجعيهم غرفهم حتى لو كانوا بيبكوا لازم تكوني حازمة وبالك طوييييييييييييييييييل ولو زوجك يساعدك يكون افضل ولما ترجعيهم غرفهم لاتتكلمي ولا تبوسي او تحضني رجعيهم كذا مرة بعدين الطفل يستسلم وينام
وان شاء الله هذي التجربة تفيدك لانها فادتني و الحمد لله بس انا زوجي ساعدني في كذا
ومرة ثانية الله يعينك ويعيني ويعين اللي مثلنا وان شاء الله الله يهديهم وما يتعبوكي وتولدي بالسلامة ان شاء الله
القهوة الملكية
الله يعينك وبصراحه لازم لهم صبر ـ بس لازم تعودينهم على الاشياء الي تريحك ـ في البدايه صعب بس في النهايه حيتعودون وترتاحين وحاجه مهمه لازم اذا قلتي كلمه ماتغيرينها يعني لما تقولي نوم خلاص نوم بدون عصبيه ولا حاجه راح يحاولون يفيرون رايك ويبكون ويعصبون بس انت لا تغيرين رايك ابــــــــــــــــــــــــــــدا مع الايام راح يعرفون ماما اذا قالت كلمه ماراح تغيرها وحاولي ماتكوني صارمه الا في الاشياء المهمه جدا على قولت المثل ـ اذا اردت ان تطاع فقل مايستطاع ـ
ام شادي11
ام شادي11
الله يعينك ويقويك
الماسة مجروحة
حبيبتي خليهم ما ينامون في النهار

بعدين روحي معاهم غرفتهم لحد ما ينامو ا
دعاء العمر
دعاء العمر
نفس المشكله مع بنتى مجننانى ربنا يعينا