اسمحيلي مااعرقش
(((( حسبنا الله سيؤتينا الله من فضله انا الى الله راغبون ))

اللهم اغفر لي امي وابوي وارحمهما
وأعفو عنهما واكرم نزلهما ووسع مدخلهما ونقهما من الخطايا امين يارب العالمين
حبيبتي ودي افيدك بس يمكن المشكله في نفس الكيكه تكون هشه بزياده طيب حاولي تجربي خليط كيك ثاني ماحبيت اطنشك فرديت بالي اقدر عليه
حبيبتي يمكن الكيك من النوعية الهشه بزياده طيب خلي الكيك ثقيل يمكن يظبط معك
مشكورين طيب ممكن طريقه كيك تكون مضمونه ومجربه ولذيذه تكون اسفنجيه وثقيله ومجربه شخصيا الله يخليكم

استحلفكم بالله ادعولي تتيسر اموري واتزوج وربي يشافيني وينحفني من غير شر
حبيبتى خدى طريقتى بالكيك هو كيك عادى مش اسفنجى انما هش جدا ولذيذ مع التورتات لو تقسميها وتسقيها عصير او سفن اب بتطلع روووعه وان شاء الله تجربيها وتظبط معاكى ومتنسيش تدعيلى

الاول هتطلعى 5 بيضات كبار من الثلاجه قبل ماتعملى الكيك بساعه كده ولااتنين
وعلبه زبادى 170 او 180 جرام فى مصر بستخدم علبتين من اللى 90 جرام برضه تخرجيهم من الثلاجه مع البيض
كوبين دقيق <<كوبايه الشاى العاديه تنخلى الدقيق كويس مع معلقه كبيره مش ممسوحه بيكنج بودر
كوب ونص سكر<نفس الكوب هو اللى هتعايرى بيه كل المقادير
نص كوب زيت <وياسلام لو حطيتى عليه معلقه كبيره سمنه بلدى لو فيه

الطريييييقه
اضربى البيض مع رشه فانيليا مده متقلش ابدا عن عشر دقايق او ربع ساعه <انا بظبط جنبى الموبايل
فى اخر 5 دقايق كده شغلى الفرن يحمى جنبك<اخر 5 دقايق من ضرب البيض اقصد
ضيفى السكر بالتدريج لحد مايختلط كله
ضيفى الزيت وخلى المضرب شغال
ضيفى الزبادى
واخر حاجه الدقيق حبه بحبه<<لو تحبى الكيك بالكاكاو نقصى من الدقيق قبل ماتحطى عليه البيكنج بودر حوالى 5 معالق وحطى بدالهم 5 معالق كاكاو
بعد كده تكونى مجهزه الصينيه المبطنه والصينيه وسط لاكبيره ولاصغيره ولو بالمقاس يبقى 26-28 مناسب اوى
دخليها الفرن وعلى طول هدى النار عليها ل180 درجه وسيبيها 40 دقيقه متفتحيش عليها خاااااااالص
وفى الاخر افتحى وشوفيها استوت ولالاء بعود خله من النص لو لسه سيبيها دقيقتين كمان فى الفرن

واى نكهه تحبيها ضيفيها عااادى جدا يعنى بالقرفه برضه تنقصى من الدقيق وتحطى بدالها قرفه
وممكن بعصير اللمون او البرتقال

الساعة الآن 10:41 .