انا في البدايه كانت تظبط معاي بس بعدين ماادري ايش اللي صار مش راضية تظبط بالمره لكن لقيت طريقة عجينة روعة حربيها يمكن يعوضك ربي عنها وهذا الرابط

http://forum.hawaaworld.com/showthread.php?t=2155088
دي طريقتي في عجينه العشر دقايق
دي الكوبايه اللي بستعملها مج شاي عادي خالص مفيش استعملي اي كوبايه عاوزاها.

انا حطيت كوبايه واحده دقيق عشان يبقي مقدار صغير .

عليها معلقه اكل سكر

معلقه اكل حليب بودره

معلقه زبادي

ربع معلقه خميره

المفروض ربع الكوبايه زيت بس انا مكنش عندي فسيحت سمن نباتي فريسكا وحطيته عليها.

وتلات ارباع الكوبايه ميه .

ونصف المعلقه ملح

واضربي بخلاط البيض.

لحد ما كله يندمج مع بعضه وتبقي عامله زي الكيك .

لفيها وسيبيها تخمر في مكان دافئ ساعه .

هيبقي شكلها كده.

ابتدي ضيفي دقيق تاني عشان تلمي العجينه وهنا ياشيمو حطي نصف الكوبايه الاول واعجني انا بحط بالنظر معلش عشان انا حفظت هتلاقي شكلها كده

.
ابتدي ضيفي دقيق تاني عشان تلمي العجينه وهنا ياشيمو حطي نصف الكوبايه الاول واعجني انا بحط بالنظر معلش عشان انا حفظت هتلاقي شكلها كده

بصي شكلها ايه في ايدي.

زودي معلقه اكل كبيره.

واعجني ونضفي ايديك من العجين اللي فيها وانت يتعجني يعني حاولي تنزليه بايديك التانيه.

بصي الفرق بين ايدي هنا وايدي فوق هنا بقي انا مزودتش تاني دقيق وفضلت اعجن لو انت مش عاوزه زودي نص معلقه بسسس.

وبعدين هتتلم معاكي وتبقي عجينه بتلزق بس شكلها كده

وهنا بعد ما عجنت حبه حلويننننننننننننننننننننننننن .

غطيها تاني وسبيها تخمر زي ما انت عاوزه انا الجو كان تلج امبارح سبتها ياعتين ويعني هاههههههههههه مخمرتش قوي.

واعملي بيها اللي انت عوزاهههههههههههه.

عاوزه بقي اقولك علي حاجه مهمه مش شرط المقادير تبقي بالميلي معاكي يعني ممكن الدقيق بيختلف التزمي بالمقادير الاولي بتاعت العجينه السايله ولما تضيفي الدقيق خليكي في الصور لحد ما تلاقي العجينه بقت زي اخر صوره.

انا عملت بيها ده عشان اخويا كان عاوز ياكل حاجه حلوه.

يا اختي هذي العجينة ما تنجح الا اذا كانت بالكوب القياس اما غير كذا انسي
اللهم ارحم علوي واغفرله واسكنه فسيح جناتك ... ااااامين
سبحان الله مره ما دخلت مزاجي هذي العجينه جرتها مره وحده وبطلت اجربها مره ثانيه ما احس فيه اي تميز

الساعة الآن 09:36 .