استفسار من الخبيرات: كيف تطمئنى على مستوى ذكاء طفلك؟؟؟

الأمومة والطفل

السؤال دة محيرنى و ياريت الاقى عندكم اجابة....

يعنى ايه هى علامات الذكاء عند الرضع حتى يطمئن قلب كل ام ع طفلها؟؟؟؟:04:
12
5K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

حبيبة زوجها وبنتها
نفس السؤال محيرني..
om 3mory
om 3mory
نفس الشؤال ياريت تفيدونا
ام حبيب قلبي
ام حبيب قلبي
ما فى اى احد عنده اى فكرة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
rroby
rroby
انا فاكرة علامة واحدة من ايام دراستى بالكلية كنا اخدناها ف مادة (علم نفس النمو) على ما اظن

المفروض ف الطفل الرضيع القدرة على التمييز
بمعنى طبعا انه يميز امه و ابوه

زائد اختبار سهل و مهم جدا انك تختبري قدرته على تمييز الشيء الجديد

يعنى تجيبى مثلا لعبة جديدة و تضعيها امامه مع لعبة من لعبه القديمة اللى هو متعود عليها

لو هو مستوى ذكائه كويس هينظر على طول ناحية اللعبة الجديدة و مش هيمد ايده غير عليها... وهكذا

دى العلامة اللى انا فاكراها ارجو من بقية الاعضاء يفيدونا بخبراتهم خصوصا اللى عندها اكثر من ابن اكيد بالتجربة و الملاحظة بتبان مثل هذه العلامات
شمـsunـس
شمـsunـس
rroby rroby :
انا فاكرة علامة واحدة من ايام دراستى بالكلية كنا اخدناها ف مادة (علم نفس النمو) على ما اظن المفروض ف الطفل الرضيع القدرة على التمييز بمعنى طبعا انه يميز امه و ابوه زائد اختبار سهل و مهم جدا انك تختبري قدرته على تمييز الشيء الجديد يعنى تجيبى مثلا لعبة جديدة و تضعيها امامه مع لعبة من لعبه القديمة اللى هو متعود عليها لو هو مستوى ذكائه كويس هينظر على طول ناحية اللعبة الجديدة و مش هيمد ايده غير عليها... وهكذا دى العلامة اللى انا فاكراها ارجو من بقية الاعضاء يفيدونا بخبراتهم خصوصا اللى عندها اكثر من ابن اكيد بالتجربة و الملاحظة بتبان مثل هذه العلامات
انا فاكرة علامة واحدة من ايام دراستى بالكلية كنا اخدناها ف مادة (علم نفس النمو) على ما اظن ...
اذكر بنتي وديتها وهي صغيره عمرها يمكن 5شهور عند طبيبة اطفال عشان اشيك على صحتها.........المهم ان الطبيبه اعجبت فيها وقالت مشاء الله البنت هذي ذكيه واذا كبرت بتقولين الدكتوره صادقه............اللي لاحضته الدكتوره عليها لما نيمتها على كرسي الكشف كانت البنت تطالع فوق وجنب وتحت وتتامل في كل شيء بتركيز.............وفعلا عمرها اللحين 3سنوات ولله الحمد مره نبيهه....................