سيلفانا
سيلفانا
عندنا في مصر طبعا ملابس المولود يتم تجهيزها قبل الولاده مباشرة وطبعا الضيوف اهلا وسهلا بيهم في اي وقت والحمدالله السبوع بقي عباره عن عقيقه ورز بلبن .......

طبعا الوالده بعد الولاده علي طول بتاكل فراخ بلدي مسلوقه وشوربه والمغات بيعتبر المشروب الاساسي للضيوف والام علشان المغات بيساعد علي ادارر اللبن في الثدي وايضا تنضيف البطن من الدماء وطبعا الحلبه الصفرا معاه

السبوع طبعا يوم السبع للمولود ومفيش تجهيزات لبس للام بيكون عبايه وبس

يعني الحمدالله مظاهر الولاده عندنا خاليه من المفاخره والمظاهر المبالغ فيها......كان الاول يوجد ناس يعملون السبوع بشكل مبالغ لكن الان الحمدالله اصبح عقيقه ورز بلبن

شكرا لصاحبة الموضوع
الجوQــــرQ
الجوQــــرQ
موضوع رااائع وممتع جدا حلو نتعرف على عادات العرب المختلفه لأنا تقريبا نحنا العرب فقط اللي نهتم بفترة النفاس
وغيرنا يعتبرها زي أي فتره طبيعيه مايتغير عليهم شي..
المهم أنا من المنطقه الوسطى وطبعا حتى هنا كل أسره تختلف في طريقتها بالنسبه لمجتمعي :
* اللبس غالبا أرواب ..جلابيات خفيفه ..فساتين ناعمه "هذي للإستقبال الرسمي"..
أكيد المولود له لبس خاص في الإستقبال وكل مولود جديد يكون له طقم خاص فيه
*غالبا الزيارات بعد الأسبوع الأول لغير أفراد الأسره
*مو شرط عندنا تكون النفاس عند أهلها حسب ظروفها وظروف أهلها بس غالبا أول مولودين عند الأهل
إلا إذا فيه ظرف يمنعها زي ماذكرت
*الأكل والمشروبات طبعا يعتمد على كل حاجه ممكن تساعد الأم على إسترداد قوتها وتدر الحليب
من مأكولات تحتوي على القمح الكامل وشوربات اللحوم والبعض يفضل السمن
والزبده في الأكل وشراب القرفه والحلبه والأعشاب المتعارف عليها بيننا ومع ذلك حسب النفسيه والمزاج
للنفاس يعني مثلا أنا ماأخذت الحلبه ولا إستخدمتها ولا السمن والزبده
* الضيافه عندنا للزوار هي اللي نوليها الإهتمام ونتكلف فيها من أصناف وطريقة التقديم
أما غيرها من إحتفالات وتطقيم وألوان وهدايا لأا الحمدلله كان سابقا نقدم توزيعات أما الآن
تخلينا عنها
*العقيقه تكون بعد النفاس وغالبا تتوزع ماتقام وليمه عليها

بالنسبه للأخت سيلفانا من مصر > إيش مكونات المغات؟
سيلفانا
سيلفانا
عيوني لك اختي الجوهره هجيب لك مكونات المغات وهو برضه علي فكره بيتعمل بسمن بلدي

احنا بنشتريه من العطار جاهز ومطحون وطبعا في سيدات لعمله مخصوص لانه بيحتاج نفس حلو وطريقه معينه يعني الغالب بيكونوا من الستات الكبار

من عيوني اختي هجيب لك مكوناته
سيلفانا
سيلفانا
بصي يا ست الكل جبت لك مكونات المغات وفي المفتئه وهي برشه روعه بجد وبرضه مفيده جدا

دلوقتي دي مكونان المغات

نصف كيلو مغات
نصف كيلو تحويجة
1/8كيلو كركم
1/4كيلو سمسم
1/4كيلو جوز هند مبشور عريض
1كيلو سمن بلدي
الطريقة
السمن في حلة بس مش كلها
نحمر فيها الجوزعلي نار هادية لغاية لما تبقي ذهبى فاتح
صبيها في مصفي ونحط تحت المصفي حلة نستقبل فيها السمن الزائد
نكرر العملية دي مع السمسم
ناخد السمن اللي طلع من التحمير وعلية حبة سمن من اللي عندك حطي المغات وقلبية علي نار هادية جدا ربع ساعة ثم اضيفي التحويجة والكركم وقلبى لغاية لما الخليط تسمعي صوت خرفشة وانت بتقلبى خلي بالك لازم تكون النار هادية جدا
ضعي جزء من الجوز والسمسم مع المغات وقلبي
الجزئ الاخر من الجوز والسمسم ومكسرات محمصة ومقطعة
عند التقديم نضع ماء بعدد الاكواب في حلة نضع السكر وملعقة مغات لكل كوب ويترك يغلى علي النار -يصب في الاكواب ثم نضع علي وجة الاكواب السمسم والجوز والمكسرات يوضع المغات في علبة والسمسم والمكسرات في علبةاخري وتوضع في الثلاجةلحين الاستخدام والف هنا اية رئيكو في الطريقة دي
الحلم الوردي0999
رفع