Analysis Services
وده كمان موضوع حبيت اضيفه هنا في الدورة كنت عاملاه قبل كدة في قسم الفي اي بي
ممكن يفيدكم





ازيكم يا بنوتات

اللي عندها موقع وحابة تشاركنا

تيجي وتجرب وتقول موقعها طلع بكاااااااام ؟؟ وكمان رقم البيج رانك بتاعه كااااام ؟؟


اولا : البيج رانك :

هو نظام حسابي (خوارزمي) يعتمد على قياس مدى شعبية صفحات موقعك والمواقع الأخرى
ويظهر المقياس نتيجته بين الرقمين 1 و 10 حيث الرقم 1 هو للمواقع الأقل شعبية والرقم 10 للمواقع الأكثر شعبية
ويعتمد ذلك النظام على المواقع التي تضع وصلات لموقعك وكلما كانت رتبة الموقع الذي وضع لك وصلة أفضل كلما زاد ذلك من رتبتك ..وكلما كانت اقل أثر هذا علي رتبتك بالسلب


يعني انا مثلا موقعي البيج رانك بتاعه ((3))

وجربي بنفسك www.yakota.net

الطريقة :

ادخلي علي الرابط ده


واكتبي رابط موقعك زي كدة www.yakota.net

وبعدين اضغطي علي check pr

هايظهر لك رقم بين واحد وعشرة

يبقي ده رقم البيج رانك بتاع موقعك (( وطبعا ممكن تجربي علي اي موقع حابة تعرفي قيمته ))



ما الذي سأستفيده من زيادة رتبة موقعي في جووجل ؟
الفائدة التي تعود عليك من كون رتبة موقعك جيدة في جووجل هو تحسين مكانة موقعك في نتائج البحث
بمعنى أنه كلما زادت رتبة موقعك في جووجل بيج رانك كلما زادت فرصة ظهور موقعك في الصفحات الأولى من نتائج البحث
وهذا بالتأكيد يعني المزيد من الزوار والمزيد من الأعضاء والمزيد من الإعلانات والمزيد من الأرباح

----------------------------------

وكمان تعالي علشان تعرفي سعر موقعك الحقيقي بالدولار وقيمته

الموقع ده ممكن منه معرفه سعر موقعك ودومينك وتتم عن طريق عمليه حسابيه يقوم بها الموقع مثل حساب البيج رانك







مثلا موقعي
سعره

5,034 دولار


وسعر موقع الجزيرة تولك



وهذا سعر موقع google.dz




وسعر موقع عالم حواء



$6,396,911


الله يحرسه من العين (( هو ده اللي نخاف عليه من الحسد بصحيح الله يحفظه لينا يارب ))


هاااااااااااا ؟؟؟؟؟؟


مين الشاطرة اللي هاتيجي تجرب وتقول موقعها او موقع اي حد تعرفه بكاااااااااااااام ؟؟؟ والبيج رانك بتاعه كااااااااام ؟؟

في انتظار النتايج

وعلي رأي المثل بتاع ابلة نظيفة (( القطنة مابتكدبش ))




سوبر نملة
21-09-1431 هـ, 02:50 صباحاً
 
هااااااااااااااااااااااااااااا م جدااااااااااااااااا


كل البنات اللي حصلو علي متجر


ضرووووووووري جدا


تغيير الباسوورد باسرع ما يمكن


حتي لا يتلاعب اي احد بالباسوورد الافتراضية الموجودة حاليا (( واضح انه في ناس حاقدة متابعة الدورة وبيحاولو يدخلو متاجركم بالباسوورد الافتراضية - لو اتغيرت مفيش اي مشاكل ))



ضروري يا بنات لا تتاخرون

لتغيير الباسوورد
هاتلاقي فوق في لوحة التحكم بعد فتح الاعدادات الاساسية تغيير الباسوورد او كلمة السر

ادخلي اكتبي القديمة والجديدة اكتبيها مرتين
واحفظيها كويس جدا او اكتبيها في ورقة خارجية

وكمان غيري ايميل الادارة لايميلك

موجود في الاعدادات الاساسية


بالتوفيق للجميع
06-10-1431 هـ, 02:16 مساءً
 
درس تظبيط صور منتجاتك لعرضها في المتجر
وايضا تصميم توقيع ثابت ومتحرك



ركززززززززي معايا

الموضوع فيه شغل وشوية تعب وكمان

ابدااااااااااااااااااع


06-10-1431 هـ, 02:22 مساءً
 
من اهم الاسس اللي تظهر متجرك بشكل مميز جدا واحترافي وجذاب

هو تظبيط الصور وجعلها كلها مقاس واحد طول وعرض واحد قدر المستطاع
وايضا عمل اطار للصورة مناسب لالوان التصميم
وكمان لحماية الصورة ممكن تكتبي عليها اسم متجرك بشكل مميز او تضيفي عليها لوجو خاص بيكي لو موجود


وطبعا قبل كل ده لازم تكون الصور واااضحة جدا لا مهزوزة ولا معتمة والخلفية للمنتج تكون فاتحة او غامقة عكس لون المنتج
يعني ما ينفعش المنتج لونه ابيض تخلي الخلفية لونها ابيض او بيج لازم الخلفية تكون غامقة اسود مثلا او كحلي او احمر

والعكس طبعا لو المنتج نفسه لونه الغالب غامق

وده طبعا اثناء تصوير المنتج لو مفيش صور متاحة ليها من المصنع او المورد



ودي صور لبعض المنتجات توضح قصدي





المنتج اسود او غامق والخلفية بيضاااااء او فاتحة اللون




المنتج ابيض او فاتح اللون والخلفية سوداء او غامقة اللون


اظن الفكرة كدة بقت واضحة




بجد بجد
خديها نصيحة مني كتاجرة

استمتعي بمتجرك
وابدعي في اظهار منتجاتك بشكل مميز وبالذات الاهتمام بشكل وطريقة عرض عرض الصور لمنتجاتك


هانكمل الدرس ونشوف الابداع بأة منكم في عرض منتجاتكم وعمل تواقيعكم

انتظرووووووووووووووني

06-10-1431 هـ, 02:45 مساءً
 
نبدا علي بركة الله




أول برنامج




ريل درو للتصميم




Real Draw



وده في نظري منافس جبار للفوتوشوب



لتحميل البرنامج




وبعد ما تحملي البرنامج افتحيه هايطلب معلومات التسجيل هاتلاقيها في الملف الوورد الموجود في المجلد


وهايشتغل البرنامج معاكي بعدها تماااام




ومن هنا حملي كتااااب كامل لشرح البرنامج بالصور وهاتبقي اكيد محترفة بيه وانا هاتعلم منك كمان












وده شرح بالتفصيل لواجهة البرنامج والأدوات بالصور






وواضح فيه كل اداة ووظيفتها ايه بالظبط ومع التطبيق هايكون كل شئ سهل ان شاء الله

كمان مجموعة صورة تبين الادوات الباقية واستخدامها

06-10-1431 هـ, 02:46 مساءً
 


الساعة الآن 12:27 .