انا اسفه يا جماعة انى اتاخرت عليكم وكمان اعذرونى انى بعد كده هاكتب الوصفات كل وصفه فى موضوع لوحدها لأن الملف اللى عملته غير مثبت ويمكن يتوه عنكم .. وكده اسهل وانا هنا هعمل لكم طاجن البامية (على طريقتى) وخصوصا للاخوات اللى طلبوه منى اعتذر مرة تانية عن التأخير ...

المقادير
كيس بامية مجمدة تكون صغيرة الحجم
1/2 كيلو لحم غنم
3 اكواب عصير طماطم
1 ملعقة كبيرة معجون طماطم
1 فص ثوم مهروس
بصله كبيرة مفرومة
سمن او زبدة

الطريقة
نضع السمن على النار وعندما يسخن نضيف البصل المفروم ونقلب حتى يصير لونها اصفر نضيف قطع اللحم الضانى(لحم الغنم ) ونقلب جيدا حتى يتغير لون اللحم ساعتها نضيف عصير الطماطم ومانقلبهاش خالص ونخفض الحرارة ونتبل بس بالفلفل الاسمر ولا نضع الملح الان ... ونضع ملعقة الصلصة وننتظر حتى تتسبك الطماطم ويفضل ان نغطى القدر علشان نعطى فرصة للحم تنضج اثناء تسبيك الطماطم ونتابعها حتى يصير الطماطم منفصلة عن السمن ولا يوج بها ماء .. (هذه المرحلة تسمى التسبيكة أو التخديعة ) وبتتعمل فى اغلب الاكلات المصرية .. نضيف البامية ونقلب ونزود ماء حتى يزيد عن البامية حوالى عقلتين اصبع وبعد ان تغلى نضيف الملح ونغلق القدر ونتركها تنضج على نار هادئة .. وقبل النضوج لنهائى نضيف الثوم المفروم ونصب الخليط كله فى صينية بايركس او برام فخار وتدخل الفرن حوالى 1/4 ساعة
ونصيحة منى .. لو العايزة الطاجن يكون راااااااائع المذاق يفضل تسويه من الليلة اللى قبلها وتحفظيه فى الثلاجة حتى وقت التقديم يسخن فى الفرن وبالهنا والشفا

الله يعطيك العااااافيه رووووعه تماضر
شكرا ام علاء منورانى حياتى
مشكورة حبيبتي على الوصفة

وباين عليها لذيــــــــــــ ـــــــــــــــ ـــــــــــــــ ذة

****لله اجربها ..

وفي انتظار البشمل يا طباخة ..

احلى تحية..
تسمين اختي تماضر وربي يعطيج على قد نيتج..

جربت الطاجن وبصراحة طلع لذيذ اوي اوي اوي اوي

جزاج الله خيـــــــــــــ ـــر

احلى تحيــة..

الساعة الآن 01:23 .