انا عندى طريقة خاصة لعمل القلقاس جربوها هتعجبكم *****الله .. بعد ما اللحم يتسلق وتضيفى عليه القلقاس المقطع مكعبات صغيرة ( ماتغسليش القلقاس خالص وحاولى تقطعيه بسكين جاف ونظفيه بفوطه نظيفة ولما تيجى تضيفيه على الشوربة تضيفى معاه عصير 1/2 ليمونه صغيرة ) و تتركيه يغلى حتى النضج فى الوقت ده بتجيبى حزمة سلق ونظفيها من العروق وتفرمى الورق بس فى الخلاط كأنك بتعملى عصير وممكن تزودى شوية مية صغيرين علشان يحركوا الخلاط وبعدين تصفى العصير ده بمصفاة ضيقة هيتبقى عندك عصير سلق صافى و(تفل السلق) يعنى ورق السلق اللى فضل فى المصفاة مفروم ناعم جدا ماترميهوش وجهزى كمان حزة كبيرة كسبرة خضراء تكونى مقطفاها زى الملوخية وفرماهامع الثوم فرما ناعما.. ماشي ...
بعد ما القلقاس يستوى تضيفى له عصير السلق بس وياخد معاه غلوه ... وتاخدى التفل بتاعه وتحمريه فى سمنة شوية كده وتضيفى عليه الكسبرة المفرومة بالثوم وتكملى تحمير لغاية ما يبقى مافيهاش سوائل تقومى ساقطاها بسرعة فوق القلقاس وقافلة عليه .. يارب تعجبكم .. دى طريقتى الخاصة وكل اللى جربها عجبته ، يارب تقولولى رايكم واللى عندها سؤال انا تحت أمرها

تسلمين

تسلم يمناااااااااااا اااااك اختي

ياحليل عدادي
تسلم ايدك
انا احب القلقاس بس طريقتك جديدة بسويها لان انا بخلي الخضرة علي نار هادئه الي ان تتحمص وبعدين اصحنها واضيفها علي القلقاس واحينن اسوي خضرة كتير واضعها في الفريزر وكل ماسوي قلقاس اخذ ملعقه منه طريقتك جديدة وبسويها تسلم يدك

الساعة الآن 05:27 .