~حنين~
~حنين~
l]

اما الداير من تحت انا عملته بنفس الطريقه اول سطر فقط ولكن السطر الثاني عملت الاتي

1 عمود بدون لفه و 3 عمود بلفه ثم 1 عمود بدون لفه وتكرر العمليه حتى النهايه
علشان يطلع الشغل مقرنص

وكما في الصوره

~حنين~
~حنين~
والان نكمل... طبعا الخطوات السابقه انتهينا من عمل ابريق الشاي ...والان ناتي الى الاكسسوارات او الورود هذه طبعا بترجع لك
اذا كنت بدك زي هذه القرنفله يلي انا عملتها في هذه الصوره او في ابريق الشاي بتاعي

url=http://www.servimg.com/image_preview.php?i=75&u=11641 084]

فالطريقه سهله جدا اعملي 6 سلسله اقفليها بمنزلقه ثم اعملي في السطر الاول 8 عمود
السطر الثاني 16 عمود

الثالث 32 عمود والرابع الزياده بين عززتين وغرزه زياده

وهكذا حتى تعملي حجم الورده يلي انت عاوزاها

وفي السطر الاخير اعملي بين كل عمود وعمود 3 سلسله ثم 1 منزلقه حتى بعطي شكل حلو للورده وهكذا لنهايه السطر

وفي وسط الورده انا عملت ورده صغيره كتير وحطيتها في الوسط لونها اصفرعلشان تعطي شكل حلو وطبيعي للورده

اما الورود الثانيه فهي عاديه جدا انا عملتها كالاتي

البدايه 6 سلسله اقفليها بمنزلقه ثم ابتدي بعمود بدون لفه ثم 3 عمود بلفه ثم عمود بدون لفه تكرر العمليه 5 مرات واقفليها بمنزلقه وهيك راح تسير عندك احلى ورده صغيره ونعومه

والاوراق اعمليها زي ما انت عاوزه

ممكن تعملي سلسله وتشتغلي من طرفيها اعمده بلفه ولكن في البدايه ابتدي بمنزلقه حوالي 3 غرز ثم اعمده بلفه واحده حتى نهايه السلسله وفيالطرف الثاني بتعملي 5 غرز بلفه بنفس الفتحه علشان يكون طرف الورقه العريضه ثم بتشتغلي على السلسله من الجهه الثانيه اعمده بلفه والنهايه بتنتهي 3 منزلقه وبنفس الطريقه بتعملي عده اوراق كبيره وصغيره

ثم بتنسقي الورود على غطى ابريق الشاي زي ما بتحبي وبتخيطيها
وهيك بتكون الورشه انتهت اتمنى ان ارى اعمالك قريبا واذا فيه اي شي مو فاهمتيه انا حاضره

وانتهت الورشه الخاصه جدا بعونه تعالى

والسلام
~حنين~
~حنين~
هذا كله من شرح جبل صبر الله يسعدها تحملتني لين طلعت بالنتيجه الي شايفتهاااا

سوييه وننتظر نتيجة شغلك
همسات حواء 2010
همسات حواء 2010
جميل جدا مجهود رائع
لجين 1400
لجين 1400
مجهود رائع تسلم يداتك يا حنين والله يوفقك يا ام تالا