ابني وكثرة الحركه؟

الأمومة والطفل

بنات الله يخليكم ساعدوني انا ولدي عمرة سنه وشهرين وحركته كثيرة ودائما يمشي حتى الاكل ماياكل وديده دايم ماسكه باسنانه وهو يمشي بسبب كثرة انشغاله في اشياء مااعرفه وهالشي يضايقني لاني دائما وراه امشي صرت اتضايق اذا رحت لاهلي او اي مكان من حركته اللي تقلق الكل مو انا حتى اللي ازورهم ينشغلون معه ويخافون عليه
5
551

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

emy13
emy13
اختى ريم انا كمان بنوتى سنه و نص و بتتحرك كتيير و قالبه الدنيا و مش سليبه مكان انظمه الا و تقلبه .و الدولايب و الهدوم اللى تطولها كلها على الارض:13:
بصراحه انا عارفه انها اشياء تضايق لكن هما فى الوقت ده بيكون عندهم حب استكشاف و تعرف على الاشياء و لمسها و انا عموما اعتبر ان الشقاوه دليل على النشاط .
ممكن لو شديتى انتباهه بلعبه يكون فيها اصوات و موسيقا او لعبه تعليميه يركز اهتمامه عليها ااو بيانو ,ممكن مكعبات و حاولى تلعبى معاه بعض الوقت
بالنسبه للاكل حاولى تاكلى معاه و اديله فاكه من وقت لاخر حتى و هو بيلعب وواقف اديله قطع على شكل صوابع منها و سيبيه و انشاء الله يكلها ونوعى فى الاكل يمكن تعجبه اشياء اخرى زى زبادى بالفواكه ,سيريال مع اللبن , تشكيله من الخضار مع قطع دجاج صغيره مع مكرونه بالصلصه.
و لو زودها حاولى تقوليله لا مع هز راسك بارفض و عدم الابتسام تعبيرا انه بيعمل غلط و مع الوقت بيفهم معنى لا اللى بتقوليها لما يعمل غلط..
و حاولى يا اختى الصبر معلش انا عارفه انهم كتيير بيجننوا لكن اغلبهم كده و لازم نصبر عشان نقدر نربيهم:21:
:26:
ريــــــــ الفلاــــــم
مشكورة على ردك ياعمري اللي ساعدني
:26: :26:
emy13
emy13
العفو يا حبيبى و ربنا معاك:21:
sarah-9
sarah-9
اختي عندها نفس المشكلة وهذا الشي عادي بعض الاطفال حركتهم كثيرة
الله يعينك بس لا تعطينة حلويات لان الكاكاو ينشط الحركة عند الاطفال
تونه هانم
تونه هانم
الله يكون في عونك وعون الجميع حتى انا بنتي قد ولدك والحمدلله رب العالمين ماخلت حمام ولا مطبخ الا وقامت بعمليات استكشافيه جباره فيها . لكن يقولو دا الطبيعي وانها زكيه بس انا ماصرت اخرج غير عند اهلي او اللي عندهم اطفال قد بنتي لانها بتتلهي معاهم . وبعدين انا عودة بنتي على افلام كرتون زي بارني وتوينييز وبصراحه بتريحني بعض الوقت .
بالنسبه للاكل حتى انا بنتي مابتاكل وتفكيرها في اللعب بينسيها الجوع . ومافي حل غير انها تاكل بنفسها منها تلعب ومنها تاكل