rhoma

rhoma @rhoma

عضوة فعالة

فكرة جديدة للتعامل مع طفلك

الأمومة والطفل

بسم الله الرحمن الرحيم
عندى فكرة جديدة بتعامل بيها مع أطفالى وحبيت أكتبها لكم للاستفادة ويا ريت اللى عنده أفكار تانية يضيفها أنا لما ابنى بيعمل حاجة كويسة بحط له حاجة تحت المخده حلوة شيكولاته مثلا أو أى حاجة هو بيحبها ممكن لعبة صغيرة ولما يصحى الصبح بيشوفها بقوله ملاك الرحمة جابها لك علشان انت عملت امبارح كذا كذا وأفكره باللى عمله ولما برده يتعبنى أو ما يسمعش الكلام ويتصرف غلط ما بحطش يصحى الصبح يدور أقوله هو زعل منك علشان اللى انت عملته امبارح وأفكره بيه ماشية كده فى كل حاجة حتى فى الصلاة لو صلى كل الفروض أحط لو كسل عن فرض ما احطش فى كل حاجة ياريت تكونوا فهمتوا قصدى وعجبتكم فكرتى

16
2K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

rhoma
rhoma
حبيبتى انتى فهمتينى غلط أنا طبعا بفهمه ان ربنا فرحان بيه علشان الشىء الكويس اللى هو عمله فبعت له ملاك الرحمة بحاجة حلوة وكل ما يعمل حاجات كويسة أكتر كل ما ربنا يحبه أكتر ويكافأه وشكرا على أفكارك وعلى مشاركتك
zezenya
zezenya
rhoma
موضوعك ذكرني ايش كنت اسوي مع اولادي وهم صغار ونزلت موضوع وهو خلع الاسنان

الله يجزيكي كل خير:26: :26: :26:
gaamra
gaamra
فكره حلوه الله يعطيك العافيه اختي بسويها مع ولدي الله يهديه
السيدة ماما
السيدة ماما
اامممممممممممممممممم
بصراحة انا فكرت اسوي ها الشي مع ولدي .. بس بعدين انتبهت انه بيتعود على ها الشي ، انه بيصير يتوقع هديه على كل شي يسويه .. بيصير مادي
وحدة من صديقاتي اقترحت علي نفس فكرة الاخت موف .. فكرة الصندوق .. بس بعدني ما طبقتها
و نفس الصديقة بعد اقترحت علي شي ثاني .. فكرة الجدول و الستيكرز .. يعني على كل شي يطبقه من الجدول يحصل ستيكر .. و اذا وصل لعدد معين من الستيكرز ، مثلا خمسة .. يحصل هديه .. و الهديه يقدر ياخذها من الصندوق .. ها الفكره وايد حلوه بس ما احس تناسب ولدي الحين لان عمره ثلاث سنوات .. بس ان شاء الله اذا احتجتها في المستقبل بسويها
ان شاء الله استفدتوا
rhoma
rhoma
مشكورين أخواتى على مروركم وعلى أفكاركم وعايزين أفكار أكتر لكيفية التعامل مع فلذات أكبادنا رب يخليهم لنا جميعا