اقتباس مشاركة  (سلسبيل المصريه)
ههههههههههههههه ههه
ضحكتبنى بس للاسف هنا فى مصر مفيش دقيق كويتى
بستخدم دقيق جيد خاص بالبيتزا

الدقيق ذاتي التخمير بيخرب العجينة هو هادا السبب استعملى دقيق عادى وشوفى الفرق
اللهم صل على محمد
اكيد تكثري مويا
انا لما اكثر مويا تصير تلصق
لكن لما العجينه تصير متماسكة وما تصير مويتها كثيرة تصير كويسه ما تلصق ابدا
الحل حبيبتي لما تشوفي المويا كثر في العجينه زوديها دقيق الين ما تتماسك وما تلصق بيدك

اهم شي عند العجن لاااااااااتكثري ن موية حطي بس المقدار المطلوب وخلي الدقيق جنبك كل ماحسيتيها تتلزق زيديها شوي شوي دقيق الين تضبط معك وتنشف وتبدا تتكور
والله يسهل لك

اقتباس مشاركة  (golden eye)
يا قلبي انا لما اسوي العجينة عشر دقائق هي العجينة اللي اعتمدت عليها صار لي فترة ، تلزق شوية مو كثير احط عليها دقيق مو زيت بس دقيق لين تصير ما تلزق بيدي ،،بس شكلك تكثري الموية هي اللي تخلي العجينة تلزق ،، وقت العجن حاولي تحطي الموية شوية شوية ،، و بعدين خليها ترتاح العجينة شوية و ابدأي شكلي و ما بتلصق و ما تحتاج زيت غير اللي في المقادير
طيب انا بضيف دقيق وبتلزق برضه وبعدين انا بضيف ماء زى اللى فى المقدار بالظبط استحله ازود ابدا

اقتباس مشاركة  (زهوة)
حبيبتي غيري نوع الطحين ..

لو انتى بمصر حاليا غيري النوع انا لما كنت بمصر كنت اتغلب شوي بالعجينة بعدها صرت اخلط انواع الطحين كان يمشي الحال
أحط دقيق الضحى مع أي نوع تانى وممكن تحتاجى تزيدي كمية الدقيق او تقلللى المية

عجينة العشر دقايق غلبتنى شوي لانها لازم بدقيق الكويت لكن عجينة هند طلعت معايا ممتااازة

بالتوفيق
يارب تنجح وانا هدور على الضحى ويارب الاقيه

اقتباس مشاركة  (زهوة)
الدقيق ذاتي التخمير بيخرب العجينة هو هادا السبب استعملى دقيق عادى وشوفى الفرق
لاء انا استخدم دقيق عادى مش ذاتى التخمر وجربت كذا نوع دقيق ومفيش فايده
اقتباس مشاركة  (حـــ ن ــــــــان)
اكيد تكثري مويا
انا لما اكثر مويا تصير تلصق
لكن لما العجينه تصير متماسكة وما تصير مويتها كثيرة تصير كويسه ما تلصق ابدا
الحل حبيبتي لما تشوفي المويا كثر في العجينه زوديها دقيق الين ما تتماسك وما تلصق بيدك

طيب انا بزود دقيق ومفيش فايده والمياه اقللها عن المقادير وااللى اعمل ايه

ان شاء الله اجربها بس المشكله مش فى العجينه المشكله فيا انا واكيد عجينتك تحفه من غير ما اجربها
اقتباس مشاركة  (فيـــض)
اهم شي عند العجن لاااااااااتكثري ن موية حطي بس المقدار المطلوب وخلي الدقيق جنبك كل ماحسيتيها تتلزق زيديها شوي شوي دقيق الين تضبط معك وتنشف وتبدا تتكور
والله يسهل لك
يارب سهلها عليا اظاهر معدش فى حل غير الدعاء والله بحط دقيق جانبى واحيانا بكون خلاص هخلصه ولسه بتلزق

الساعة الآن 08:42 .