Analysis Services
أهلا ب نانى 5

اسمحولى أرد لانى ده موضوعى أنا كمان ضموه على بتاع Pelican

وأسيب الاخت زوجة عمر ترد على الاسئلة اللى تخصها
28-04-1426 هـ, 02:46 مساءً

عزيزتى ابيسة

أهلا بيكى معانا

والفراخ البانيه هى صدور دجاج مخلية من الجلد والعظم بتتبل وبتتحط فى بيض وبقسماط وبتتقلى زى fried chicken
28-04-1426 هـ, 02:48 مساءً

zeireda

شكرا حبيبتي على الرد..
و لهذا تستسهلوا عملها..
لأنها فعلا سهلة...
تسلم ايدك و سلميلي على مامتك ...
و مدام رديتي .. اتحمليني بقى على اسئلتي...
ايه هو الجلاش؟؟؟؟
اللي قلتي عنه؟؟؟

وانا اسفة بس فعلا ما بعرفش كتييير من الأكلات ولا اسمائها و لا ازاي بتتعمل...
شكرا حبيبتي

28-04-1426 هـ, 04:30 مساءً

ابيسة اهلا بيكى واسفة على التأخير فالرد مش بدخول النت من الخميس للسبت الا نادر
وميرسي zeireda على التوضيح وارجو من كل البنات اللى تقدر ترد وتساعد واحدة من الاخوات ما تتاخرش الموضوع مش لصاحب الموضوع او غيره دا للفايده العامة
الجلاش هو عجين رقيق جدا مفرود ويشترى جاهز من محلات السوبر ماركت و يدهن بالسمن و يضع عدة طبقات منه ثم العصاج ثم عدة طبقات اخرى من الجلاش بينهم سمن و يسقى باللبن والبيض ويدخل الفرن

الغدا امبارح كان جمبرى مسلوق و استاكوزا و شوربة استاكوزا ينزع لحم الاستاكوزا ويفرم ويوضع فالثلاجة
يوضع اناء على النار ويوضع فيه الزبدة حتى تسيح ثم نضيف البصل والجزر والكرفس ويحمر على نار هادئة مع التقليب حتى يتشوح
يسخن الخل حتى يغلى ثم يسكب بسرعة فوق الخضار ويضاف قشر الاستاكوزا وتقوى النار ويترك يغلى حتى يصبح نصف المقدار ثم نضيف البقدونس والزعتر و ورق اللورا والصلصى والطماطم المقطعة وشوربة السمك ويترك على نار هادئى لمدة ثلاث ارباع الساعة مع التقليب
يصفى الخليط بمصفاه جيدا واضغطى عليه حتى يتصفى تماما
تعاد الشوربة مع دقيق الذرة والكريما ويقلب على نار هادئة حتى يتكاثف ثم يضاف لحم الاستاكوزا والتوابل وتترك حتى ينضج اللحم

النهاردة لسه مش عارفة هناكل ايه
01-05-1426 هـ, 08:13 صباحاً

اهلا حبيبتي بيلسان ...
الموضوع نور برجعتك...
البارحة عملت صينية سمك بالخضرة
سهلة جدا و سريعة...
اولا نحضر قطع سمك فيليه التي تحضر بالفرن و نضعها فيه حتى تنضج..والكمية على حسب عدد افراد العائلة
في هذه الاثناء نجهز خلطة الخضروات ... طبعا الخضروت المشكلة المجمدة .. تقلي شوية بصل و ثوم للي يحب.. انا استخدمت بودرة الثوم ريحتها اخف...و بعدين نضيف الخضرة الكمية تقديرية على حسب قطع السمك و حجم الصينية ...
ثم نتركها قليلا على النار ... ثم نضع البهارات المحببة لنا.. انا استخدمت فقط جارام ماسالا ... و اضفت بودرة ماجي مكعب و نصف... و كنت كل شوية اضيف مرق دجاج حتى ينشف و ارجع اضيف الى ان استوت الخضرة...مع ابقاء كمية بسيطة من المرق لاستخدامها فيما بعد ..
و خلال ما تستوي الخضرة نجهز البشميل الاساسي البسيط..
ملعقتين زيت تسخن يضاف لها مع التقليب المستمر ملعقتين دقيق ..و كوب مرق دجاج بصراحة مرق الدجاج الذ كثيرا من الحليب... و طبعا ايضا الكمية تزيد على حسب كمية السمك و حجم الصينية ..
بالاخير بعد ما جميع المقادير تنضج ..
نحضر صينية بايريكس او صينية عادية للفرن بس البايريكس اجمل في التقديم ...
و تفرش ارضية االصينية بالتوست المزال الاطراف..
يشرب التوست بمرق الخضرة الذي ابقيناه سابقا...
ثم تضاف الخضرة ....تفرش كطبقة فوق التوست ...
تحضر قطع الفيليه و تصف فوق الخضرة...
ثم تصب طبقة الباشميل... و يبرش عليها جبن موزريلا او اي جبن .. انا استخدمت ريد ليستر شيز..
تبقى في الفرن تقريبا نصف ساعة...
شرحها طويل لأني حبيت التفاصيل تكون واضحة للي حاب يسويها..
و بجد سهلة و ما تاخذ وقت طويل...يعني يدوب ساعة ...
واهم شي انها عجبت زوجي...
و ايضا مش عارفة ايش اعمل اليوم عندي دجاج ...
تحياتي...

01-05-1426 هـ, 11:05 صباحاً

الساعة الآن 02:39 .

تنبيه: كل ما يطرح من مشاركات في موقع عالم حواء يمثل رأي كاتبه فقط ولا يمثل رأي إدارة الموقع.
© 1998-2017 Hawaa Forum, Co.‏