أنا أمس يا جماعة عملت صينية فراخ فى الفرن

جبت بصل كتير مقطع كأنة للسلطة (يعنى الواحدة أربعة وبعدين شرايح) وجبت فلفل أخضر مقطع وكام حبه بطاطس وقطعتها مكعبات وجبت فرخة وقطعطها قطع يعنى الربع 2 وهكذا فى باقى الفرخة علشان تستوى وحطيت كل ده فى صينية مع ملح وفلفل أسود وبهار وجوزة الطيب وغطيتهم بفويل وحطيتها فى الفرن
بعد ساعة ونصف تقريبا شلت الفويل وسبت المية تنشف وتحمر الوجه
وعملت جمبها رز بطعم الدجاج
بس طلعت لذيذة أوى
بس لسه انهاردة مش عارفة بفكر أعمل oriental day
01-05-1426 هـ, 12:46 مساءً

مممممممممممم شكلها لذيذة طحن يا ام لوجينا

طيب ممكن حد يشور عليا اطبخ ايه ؟؟
01-05-1426 هـ, 02:11 مساءً

اعملى oriental day زىىىى
01-05-1426 هـ, 07:57 مساءً

السلام عليكم
كيف حالكم ان شاء الله بخير
معليش اذا تاخرت على الرد انا اليوم بس شفت الطلب
بالنسبة للدجاج بالباوميتو ليس من الاكل الليبي
عبارة عن عجينة تارت مالحة وتعملي حشوة دجاج مسلوق ومتبل
الباوميتو مش عارفة اسمه بالانجليزي ولكن في البرازيل هكذا يسمونه وهو يستخرج من سيقان شجرة موجود في الاسواق البرازيلية بكثرة ومتوفر سواء كان طبيعي او مخلل وانا طبعا استخدم المخلل
لونه ابيض ويكون في فازوات مقطع شرائح دائرية او يكون على شكل اصابع ان شاء الله وضحت المعلومة
بالنسبة للفتات عبارة عن اوراق من الخبز الرفيع جدا نحن نعمله في البيت و طبيخ مع بطاطا ومن نفس الطبيخ ناخد منها شوي ونحط شوي حمص وبازيليا عشان نزين بيه
طريقة عمل الفتات
مقدار من الطحين حسب افراد العائلة انا استخدم حوالي اكثر من نصف كيلو
حوالي نصف ملعقة ملح
ماء للعجن
الطريقة
نضع الطحين ونحط الملح ونعجن بالماء حتى نحصل على عجينة سهلة الاستخدام يعني ماتكون رطبة ولا قاسية تكون وسط تترك لترتاح قليلا تقرص الى كور بحجم صفار البيض تم تترك على جنب
نجهز الحشوة وهي عبارة عن خليط من الزيت والدقيق
تاخدي صحن صغير وتضعي به مقدار من الدقيق حوالي كوب وتعجني بالزيت حتى تتحصلي
خليط رطب لاتخليه سائل ولا جامد وسط
نرجع للعجينة ناخد كل كورتين ونطرحهم براحة اليد كل كرة لحالها ناخد مقدار من خليط الزيت والدقيق ونضع حوالي ملعقة متوسط على كل قطعة الي سبق وان طرحنها ونحطهم على بعض بحيت تكون الحشوة للداخل
وبنفس الطريقة كملي باقي الكور حتى ان تنتهي من المقدار مع مسح وجه الكور بالزيت
بواسطة اليد اطرحي العجينة على سطح مدهون بالزيت تم اخديها بين ايديك وارميها كويس ومرنيها حتى تكون رقيقة نوعا ما طيبيها على صاج او صينية على النارمع التقليب السريع حتى لايكون الفتات قاسي ولاتنسي ان تفصلي الفتات من بعضه لانهم يصيروا ورقتين بعد ما يستوي وهكذا اعملي مع باقي العجينة حتى نفاذ االكمية

الطبيخ
لحم خروف او سمك
طماطم معجون على حسب افراد العائلة
بصلة صغيرة
زيت وملح وفلفل
يوضع الكل ويترك حتى يستوي وقبل استواء اللحم بنصف ساعة ضيفي بطاط وتترك حتى تستوي
في تلك الاتناء تكوني اخدتي شوي طبيخ وتضيفي بازيلياء وحمص وتترك لتنضج
طريقة التقديم
يفتت الفتات ويخلط بشوي طبيخ تم تضعيه في صحن التقديم وتزيدي الطبيخ على حسب الرغبة وتزينيه بالبطاطا والحمص والبازيليا واللحم
اتمنى ان اكون قد وضحت الفكرة
واي استفسار ان في الخدمة
والهنااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااء
02-05-1426 هـ, 04:58 صباحاً

02-05-1426 هـ, 05:03 صباحاً

الساعة الآن 09:45 .