Amena

Amena @amena

عضوة نشيطة

سؤال عن طريقة الكسكسي

اطباق عالم حواء

السلام عليكم ورحمه الله
انا عندى كوسكوس جاف ومش عارفه بيتعمل ازاى؟ ربنا يبارك فيكم اللى عندها الطريقه تقولى عليها.
على فكره انا عايزه الطريقه العاديه من غير اى اضافات عليها . وشكرا مقدما.
19
2K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

Amena
Amena
Amena Amena :
السلام عليكم ورحمه الله انا عندى كوسكوس جاف ومش عارفه بيتعمل ازاى؟ ربنا يبارك فيكم اللى عندها الطريقه تقولى عليها. على فكره انا عايزه الطريقه العاديه من غير اى اضافات عليها . وشكرا مقدما.
السلام عليكم ورحمه الله انا عندى كوسكوس جاف ومش عارفه بيتعمل ازاى؟ ربنا يبارك فيكم اللى عندها...
والله انا اسفه بعد ماارسلت الرساله الى باب الحلويات قرات ان اى اساله يجب ان ترسل الى اطباق عالم حواء وللاسف لم استطع ان انقلها فيا ترى فى هذه الحاله اكتب غيرها وارسلها الى مكانها
الصحيح ولا اعمل ايه ؟ اعذورونى على هذا الجهل.
احلىانوار
احلىانوار
Amena Amena :
السلام عليكم ورحمه الله انا عندى كوسكوس جاف ومش عارفه بيتعمل ازاى؟ ربنا يبارك فيكم اللى عندها الطريقه تقولى عليها. على فكره انا عايزه الطريقه العاديه من غير اى اضافات عليها . وشكرا مقدما.
السلام عليكم ورحمه الله انا عندى كوسكوس جاف ومش عارفه بيتعمل ازاى؟ ربنا يبارك فيكم اللى عندها...
نرفوزة
نرفوزة
Amena Amena :
أختي amena انت بتحكي عن الكسكس المغربي وشو بدك طريقة تفوريه على البخارمشان يستوي او اليخنة تبعته . انا على كل حال جاهزة للطريقتين
Amena
Amena
أختي amena انت بتحكي عن الكسكس المغربي وشو بدك طريقة تفوريه على البخارمشان يستوي او اليخنة تبعته . انا على كل حال جاهزة للطريقتين
أختي amena انت بتحكي عن الكسكس المغربي وشو بدك طريقة تفوريه على البخارمشان يستوي او اليخنة...
عزيزتى نرفوزه ربنا يبارك لك.
انا عايزه اعرف طريقه تفويره فقط لانى احبه جدا بالسكر بدون اى اضافات عليه .
نرفوزة
نرفوزة
Amena Amena :
الطريقة سهلة
أولااغسلي الكسكس الجاف مرة واحدة فقط وبسرعة يعني مجرد ماتحطي الماء عليه صفيه في المصفاة(واذاكانت حبات الكسكس ناعمة كتير اكتفي برشه فقط بالماء كي لا يتعجن معك.لانه فيه 3انواع الخشن والمتوسط والناعم) وتكوني محضرة طنجرة بها ماء يغلى وعليها مصفاة لاننا سوف نطهو الكسكس بالبخار فقط . بعد ما تصفي الكسكس افرغيه في وعاء واسع اضفي عليه قليل من زيت نباتي والملح ثم بيدك اخلطي بهدوء وحاولي ان تدخلي الهواء فيه ثم ضعيه على الناربالمصفاة اتركيه حوالي 10 دقائق انزليه وضعيه مرة ثانية في الوعاء ثم قومي برشه بالماء شوية شوية مع التحريك بخفة (كمية الماء تعتمد على نوع ومقادار الكسكس حوالى كوب ونصف ماء بارد ل500غ كسكس)المهم انت لما تشوفيه تشرب ماء كفايةارجعيه الى المصفاة على النار مرة تانية ودعيه حتى ينضج تماما انزليه ثم افرغيه واضفي قطعة زبدة وخلطيه وهكذا يكون جاهز للاكل .اهم شيئ لنجاح طهو الكسكس ان تتعاملي معه بخفه ساعة التحريك كي لا يتعجن معك
ممكن ان تضفي الزبيب المغسول في المرحلة الثانية من التفوير وستويهم مع بعض بيعطي طعم جنان اذا كنت تحبي تاكليه مع السكر وبالصحة والعافيه.