الدجاج بالكارى

المقادير
دجاجة متوسطة 2 بصلة 5 اكواب ماء نصف كوب دقيق كوب مكرونة شعرية 2ملعقة سمن نصف كوب جبنة رومى مبشورة 3 ملعقة كارى ملح وفلفل وقرفة

الطريقة:
تغسل الدجاجة وتوضع على النار مع الماء والملح والفلفل والقرفة والبصل وتترك على النار لمدة نصف ساعة ثم ترفع من على النار
تسلق الشعرية ثم تصفى وتقلب فالسمن لحين يتغير لونها و تترك
يحمر الدقيق ثم يضاف اليه 3 كوب شوربة مع التقليب ثم يضاف الملح والكارى يقلب حتى يغلظ قوامه ويصبح كالبشاميل
نخلى الدجاجة من العظم وتقطع فى طبق الفرن و نضع نصف كمية الشعرية ثم نرش الجبنة ثم قليل من البشاميل ثم كمية من لحم الدجاج وهكذا حتى تنتهى منه واخر طبقة تكون بشاميل ونرشه بالجبنه الرومى ونضعه فالفرن الحار لمدة 20 دقيقة وتقدم ساخنة

طرقة تانية للدجاج بالكارى
المقادير :
2 دجاجة كبيرة -2 كوب عصير طماطم - 2بصلة مبشورة ملعقة صغيرة ثوم مفرى - ملح وفلفل 2 ملعقة كارى 3ملاعق صلصة 4 ملاعق زيت

الطريقة:
ينظف الدجاج ويغسل جيدا بالدقيق والملح ويشطف جيدا
تقطع كل دجاجة الى 8 قطع وتتبل بالملح والفلفل والبهارات
يوضع الزيت فى طاسة ويوضع على النار حتى يسخن ثم تحمر فيه قطع الدجاج حتى تصبح ذهبية
فى طاسة تانية يوضع قليل من الزت مع البصل والثوم ويقلب حتى يذبل ثم نضيف الصلصة وعصير الطماطم والملح والبهارات والكارى والدجاج وتترك على النار 10دقائق وتقدم ساخنة
ام عبد الرحمن وغادة و حبيب

(((وَلْيَخْشَ الَّذِينَ لَوْ تَرَكُواْ مِنْ خَلْفِهِمْ ذُرِّيَّةً ضِعَافًا خَافُواْ عَلَيْهِمْ فَلْيَتَّقُوا اللّهَ وَلْيَقُولُواْ قَوْلاً سَدِيدًا)))

((استوصوا باهل مصر خيرا فإن لهم نسبا وصهرا))

والله انتي هايلة لسه كنت بفكر اطلب الفراخ بالكاري تسلمي يا جميلة
انتى تؤمرى اى خدعة
ام عبد الرحمن وغادة و حبيب

(((وَلْيَخْشَ الَّذِينَ لَوْ تَرَكُواْ مِنْ خَلْفِهِمْ ذُرِّيَّةً ضِعَافًا خَافُواْ عَلَيْهِمْ فَلْيَتَّقُوا اللّهَ وَلْيَقُولُواْ قَوْلاً سَدِيدًا)))

((استوصوا باهل مصر خيرا فإن لهم نسبا وصهرا))

ممكن أطلب منك طريقة عجينة سهلة للسمبوسة و الحشو واحدة واحدة الله يخليكي
الشيف أسامة كان عملها قبل كده تحبى أكتبهالك؟؟؟؟ لحد ما pelican ترد عليكى
وأنا كمان بعمل حشوة لذيذة عوزاها؟؟؟؟
كمان فية ورق سمبوسك جاهز والله أسهل من العمايل

بس لو عاوزة ردى على وأنا أكتبلك اللى انتى عوزاه

الساعة الآن 03:28 .