تسلم ايديكى يانانى و انا والله بعمله برضة بالطريقتين بيبقى حميل جدا

صباح الخير يا دندون وصباح الخير للجميع

ازيك يا جميل يا جماعه بجد لازم نشكر دندون وكنت عاوزة اقولك طريق القرع العسل بالباشميل الي حابب اقوله يقول بس لو عارفينه خلاص سلامي ليكم جميعا
اينا
ENNACATحسبي الله ونعم الوكيل

مصر وبس
دون كنت عايزة اطلب منك طلب كنت عايزة وصفات سهلة للاطفال لان احمد بييجي جهان من الحضانة و بكون لسة مطبخطش لان ابوه بيجي متاخر اوي مكنت عايزة حاجات سهلة و سريعة للاطفال و شكرا مقدما
السلام عليكم يا شباب

شكرا" يا ناني علي طريقة المشمش. فعلا كنت محتاجاها علشان اعمله وهو كتيير كدا ( أل يعني واعية )

don ربنا يخليكي و يديم موضوعك لينا يارب , بالنسبة لام علي لما بطلعها من الفرن بتبقي شربت اللبن كله ازود لبن زي ماقلتي و ادخلها تاني أصل في أي أوتيل بتبقي غرقانة لبن و جوزي بيحبها كدا لدرجة أي فرح يسيب البوفيه و يروحلها ويسيبني

أنا بعملها بعجينة أم علي بجبها من عند كريستال بتيقي حلوة قوي أحلي من الجلاش.

بحطلها علي الوش كريم شانتيه فوق القشطة بيخلي لونها هااااايل. ( الحمد لله قلت حاجة لاول مرة )

أنا بقي عايزة الله يخليكي طريقة الاستيك بصوص المشروم او الصوص البني ..طيب
أهلا tamatiaa شكرا لذوقك.. لي تعليق صغير بالنسبه لأم علي ..
أم علي لها كذا طريقه لعملها .. شوفي يا tamatiaa
المكون الأساسي لأم علي هي الرقائق إللي بنعمله بيها ودي ليها عدة أنواع
الجلاش إللي عملته don
الرقاق بندهنه بسمنه ونحطه في الفرن يتحمرونكسره بعد كده حتت
الميل فوي (mill feuille) ودي أعتقد إللي إنت بتجيبيها من كريستال
الكورن فليكس ممكن يتعمل منه أم علي لكن أنا لا أفضله
يعني عندنا دلوقتي 4 أنواع رقائق تتعمل منها أم علي .. أنا متعوده أجهز أي نوع منهم وأكسره وأحفظه في علبه بالتلاجه لحين الإستعمال
بعد كده فيه المكسرات المختلفه ( لوز - بندق - عين جمل - جوز هند - زبيب )
وثالث حاجه اللبن المحلي بالسكر
وكمان القشطه .. توضع علي الوش
بأعمل أم علي بطريقه سهله وسريعه ,, ولو جالي ضيوف وعاوزه أقدم أسرع طبق حلو بأعملها علي طول طالما عندي المكونات جاهزه .. اللي هي الرقائق الجاهزه في التلاجه والمكسرات محمصه واللبن
في أي سلطانيه أو برام أحط الرقائق وعليها المكسرات وده تقريبا نص البرام وأضع اللبن مغلي ومحلي بالسكر أكمل بيه البرام ناقص حوالي 1 سم ..
وعلي الوش أحط قشطه لتحمير الوجه ..
أنا لا أضعه في الفرن للسواء .. لكن أحتاج شعلة الشوايه أو نار من أعلي لتحمير الوجه فقط

الساعة الآن 05:53 .