ربنا يخليكي يا ناني
طيب نسبة اللبن أد ايه بالنسبة للميل فوي ودون مش هتردي عليا

ايناس ايه طريقة القرع يا جميل
01-05-1426 هـ, 11:36 صباحاً

يا صباح الفل ازيك يا نانى . ازيك يا تماتيا و اينا اخيرا ظهرت لم يسكت الله لك حسآ وحشتينا ما تغبيش تانى اعملى زى تماتيا تفتح عينها من الصبح على المطبخ اانا بس عندى تنظيف عشان كدة مرضتش عليكم
تماتيا لو انتى مسجلة الملف الاول انا متاكدة ان احنا كنا منزلين(( طريقة الاستيك بصوص المشروم او الصوص البني ))وان مكنتش موجودة حنزلها لك النهاردة
اينا نزلى يا حبيبتى القرع العسلى مش حيقول لا فى ناس بتحبه
01-05-1426 هـ, 12:06 مساءً

مشكورة يا اختى donاسمك معناتو اية
الله يزيدك كما وكمان على فكرة انا مرات اخوية مصرية بس متعرفش تطبخ حاجة

تحياتي

يا تمتيا ازيك يا جميل

طريق القرع العسل بالباشميل

1- جيبي قرعتين او حسب الكميه قولي لو اربهع اشخاص بجيب قرعتين وسط وطبعا باشرهم
واشيل كل اللب واقطعهم مكعبات متوسط يعني لا صغيرة ولا كبيره اكبر من مكعبات السكر شويه المهم بعد ما اقطعهم بغسلهم واحطهم على مصفي المهم ميكنش فيهم اي ميه خالص
2- المهم بعد مينشفوا بحط مكعبات القرعتين في حله عميق واحطلها حوالي كيلو سكر او اربع كبايات حسب مذاقك وتسيبها على النار وكل شويه تقلبيها لحد متستوي بالسكر ومتحطيش اي ميه خالص لانه اساسا بينزل مايه
3-بيبتدي ينزل يته القرع قدامك حلين اما متسوعيش القرع لما يتهري وتخدي شويه تعمليهم زي الخشاف يعني تحطي شويه في الكاس بتاع التاديم وتكوني عامله مهلبيه تحطي شويه فوق وتسيبيه يبرد وبيبقه ظريف او تكملي بقه كل بالباشميل زي ما هقولك
4- انا بسيب القرع لما يتهري على النار وبعدين بجيب
مصفى كبيره بحط القرع فيها وبينز طبعا ميه كتير جدا وهي ميه القرع وبتكون مسكرة المهم انا باخد ميه القرع وبعمل بيها الباشميل4
بجيب حله تانيه اضع فيها حوالي نصف قالب زيده يعني مثلا 5 معالق سمنه او اكتر وبحط حوالي 4 معالق دقيق ده طبعا لان الكميه بتكون كبيره المهم بعمله بنفس طريقه الباشميل العادي بس انا بحمر الدقيق مع الذبده وابتدي اضيف من ميه القرع + مع حليب عادي او بودر انا بصراحه بحط بودر نيدو على ميه القرع وابتدي اجطه شويه شويه على الدقيق بعد تحميرة بس طبعا انا مبحبش اضيف سكر فيه لاني اساسا ضايفا فوق القرع حسب رغبتك
المهم كده خلاص عملت الباشميل على جنب خلاص

ابتدي اروح للقرع الي في المصفه اجيب صنيه مدورة وطبعا انا بحط جوز هند واخلطه مع القرع الي اساسا انا هرسته في المصفة وببتدي اخلط معا مثلا 3 معالق جوز هند مع التقليب

المهم بقه بحط شويه بشميل في الصنيه من تحت وبعدين انا بحط القرع كله مع شويه مكسرات وبخلطهم بحواب 4 معالق باشميل مخفف عن الي ححطه على الوش وبخلطه مع القرع كله وبفرده في الصنيه وبعدين احط الباقي الباشميل التقيل من فوق وانا مبحبسش البيض على الباشميل المهم تمسحي جوانب الصنيه وتحطيه فب الفرن ومتنسوش تدعولي وبالهنا والشفا

اينا

اقتباس مشاركة  (ليلو الحبوبة)
مشكورة يا اختى donاسمك معناتو اية
الله يزيدك كما وكمان على فكرة انا مرات اخوية مصرية بس متعرفش تطبخ حاجة

تحياتي
اسمى الحقيقى دينا و اسم دون دة زى ما تقولى كدة الدلع اطبخى انتى وغيظى مرات اخوكى و ما تاكليهاش لحد ما تتعلم
01-05-1426 هـ, 12:25 مساءً

الساعة الآن 11:12 .