ام باسل*
ام باسل*
don don :
كباب حلة اللحمة حسب الكمية اللى انتى عيزاها يعنى كيلو او اكتر او اقل . لحمة مغسولة و مقطعة مكعبات __ ملح و فلفل __رشة بهارات لحمة __ بصلة متوسطة مبشورة او بصل قاورمة ( الصغير قوى ) سليم زى ما هو_ ملعقة كبيرة سمن __فصين مستكة و فصين حبهان __ فحم (حوالى 2 قطعة كبيرة ) فوطة مطبخ نظيفة . _ ضعى السمن فى حلة على النار الى ان يسخن ثم اضع البصل الى ان يصفر ثم اضع الحبهان و المستكة ثم اضع اللحمة و اقلب كلة كويس قوى لحد لونها ما يتغير و يتحمر شوية و تشرب مايتها افضل اذود شوية ماء فى شوية ماء لحد ما تستوى و تشرب مايتها فى هذه الاثناء اكون ولعت الفحمة و احمرت خالص ازيح بالملعقة اللحمة على الاجناب و فى النص اضع الفحم المولع بسرعة و اضغ غطاء الحلة بسرعة قبل الدخان ما يطلع برة ثم اغطى الحلة تماما بالفوطة لمنع خروج اى دخان تترك مغطاة حتى موعد الاكل تقدم مع ارز ابيض و سلطة طحينة و بالهنا و الشفا
كباب حلة اللحمة حسب الكمية اللى انتى عيزاها يعنى كيلو او اكتر او اقل . لحمة مغسولة و مقطعة...
السلام عليكم
يا عينى على الاكلات
كل دى مواهب مستخبيه يا دون
طيب انا بعد ما اجرب وجباتك:7_2_103v:

وهاتك يا اكل من كتر ما هى رائعه وتجرى الريق:10_8_9:

اعمل ايه بقى لو بقيت كده:10_8_11:
تسلم ايدك يا جميله
وجزاك الله كل خير
ام باسل
la rosa
la rosa
اظن بعد اللى اتكتب ده محدش يجيب سيرة رجيم
ايه ده يا دون الواحد ريقة بيجرى بمجرد ما يعرف فى الميل انك ضيفتى اكلة جديده
la rosa
la rosa
بعد اذنك يا دون:
كيكة الشيكولاته والقرفة
2.5 كوب دقيق
2 ملعقة زبدة
1 كوب سكر
5 بيضات
3/4 كوبلبن
3ملاعق كبيرة كاكاو
2 ملعقة صغيرة قرفة
1 ملعقة بيكنج بودر
شربات

الطريقة:
يخفق الزبدة + السكر جديا حتى يصبح ناعم وفانح اللون زى الكريمة
يخفق البيض لوحده جيدا ثم يضاف للسكر والزبده المخفوقة ويمزج جيدا ثم يضاف اللبن
ينخل الدقيق والكاكاو والقرفة والبيكنج بودر ويضاف للخليط بالتدرج ( يعنى مش نحط كله مرة واحده ) مع التقليب البطئ وفى اتجاه واحد عشان الهوا اللى فى العجين ميخرجش
ملحوظة: عشان تحصلى على نتايج حلوة يستحسن تخلطى السكر والزبده بالايد وتضربى البيض بالمضرب الكهربا وتقلبى العجين بعد وضع الدقيق الملعقة الخشب وببطئ
يوضع فى صينية مدهونه زبده او زيت ودقيق وفى فرن سابق التسخين متوسط الحرارة لمدة 25 دقيقة
بعد ما تخرج نسيبها تهدى شويه عشان نعرف نطلعها من الصينية من غير ما تتهرى وتتقطع لانها لو اتقلبت وهى سخنه هتبوظ
لما نقلبها هتلاقى الجزء اللى كان فى قعر الصينية مسامى نسقيها بالشربات ولو عايزه تزوقيها بالكريمة لما تبرد
والله طعمها زى الجاتوه
don
don
السلام عليكم يا عينى على الاكلات كل دى مواهب مستخبيه يا دون طيب انا بعد ما اجرب وجباتك:7_2_103v: وهاتك يا اكل من كتر ما هى رائعه وتجرى الريق:10_8_9: اعمل ايه بقى لو بقيت كده:10_8_11: تسلم ايدك يا جميله وجزاك الله كل خير ام باسل
السلام عليكم يا عينى على الاكلات كل دى مواهب مستخبيه يا دون طيب انا بعد ما اجرب وجباتك:7_2_103v:...
يا ام باسل يا سكرة اعملى زيى كلى بألف هنا و شفاو بعدين نعيط و نعمل ريجيم .... هو احنا جايبنا ورا الا المطبخ ؟؟؟؟ :icon33:
على فكرة انا كنت الاول زيك لما بحوش القشطة بسيحها و اعملها سمنة
لكن دلوقتى بعمل بيها الكيكة بدل السمن او الذبدة بتبقى ناعمة و جميلة جدا
لا روز... اية ياعم دة والله لازم اعملها و اعملك دعاية فى المنتدى و نعزم عليها ام باسل و waswosa القسم مفتوح و يكفى من الحبايب 1000 اللى انتى بتعملية حلو حطية على طول ..
waswosa بكرة ان شاءاللة حتلاقى المكرونة على الاكل يلا افتحى بقك.
و البشاميل كمان من عنيا
tamatiaaصاحبة المكان اللى مفتوح بحسها ان شا ءالله حنخليكى بريمو .
ام الحص فينك اخدنا عليكى ما تروحيش عند حبايبنا التانيين و تسبينا .
hodhoda اية الاخبار يا ست الكل
don
don
السلام عليكم يا عينى على الاكلات كل دى مواهب مستخبيه يا دون طيب انا بعد ما اجرب وجباتك:7_2_103v: وهاتك يا اكل من كتر ما هى رائعه وتجرى الريق:10_8_9: اعمل ايه بقى لو بقيت كده:10_8_11: تسلم ايدك يا جميله وجزاك الله كل خير ام باسل
السلام عليكم يا عينى على الاكلات كل دى مواهب مستخبيه يا دون طيب انا بعد ما اجرب وجباتك:7_2_103v:...
enna البسبوسة بتاعتى اللى ولادى بيحبوها