ازيك يا دون الظاهر انك نسيتيني خالص على العموم ميرسي لكل المجهود اللي انت عاملاه فى الموضوع بتاعك انت و نانى بجد يهبل
تسلمى يا ام حبيبة وانا والله بتبسط قوى لما بتدخليلنا من الوقت للتانى

نانى تسلم الايادى انا لو كنت حطيت لهم طريقتى كانوا حيدعوا عليا لما ايديهم تخدل و تقف . هو متعب اة . بس فى الاخر لما بناكله بقول يستاهل التعب

بصوا بالنسبة للى معندهوش حلة البخار اللى بتتباع جاهزة و حيستعمل المصفاة و الحلة زى نانى ما قالت و لقيتوا ان غظب عنكم البخار بيطلع من الجوانب ( كدة يبقى حياخد وقت اكتر فى السوى )لان هو بيستوى اساسا على البخار

حطى فى طبق شوية دقيق و عليهم شوية شوية ماء لحد ما حتتكون عندك عجينة ناعمة بتلزق فى الايد تعالى ما بين المصفاة و الحلة بعد ما تمليها بالماء والزقى العجينة داير ما يدور لحد ما حتلزقى الحلة فى المصفاة كدة البخار حيتحبس تماما ومش حيخرج و حيبقى البخار كلة مركز فى سوى الكسكسى و ما تخافيش بعد ما تخلصية العجينة حتكون نشفت و حتتشال معاكى و حتغسلى الحلة عادى

المكرونة بالجبنة ( جبنة بيضاء )

كيس مكرونة اسباكتى ( 500 جرام )
بصلة كبيرة، ملح ، فلفل
3 معالق صلصة كبيرة
قرن فلفل حامى
1/4 كيلو جبنة بيضاء ( براميلى او اسطنبولى )
بشاميل خفيف
بيضة للوجه
الطريقة :
اسلق المكرونة فى ماء و ملح و بعدين اشطفها بماء بارد و اصفيها

اضع فى حلة 2 معلقة زيت و اخرط البصلة تخريط وسط لحد ما تصفر

احط عليها القرن الفلفل الحامى المخرط حلقات يادوب لفة

اضع عليهم صلصة الطماطم واقلب مع الملح و الفلفل ثم اضع شوية ماء لحد ما تتخن ( الصلصة بتكون تخينة ما تخففيهاش )

اجيب الجبنة البيضاء فى طبق و اهرسها شوية بالشوكة

اضع الجبنة بعد ما هرسناها على المكرونة و اخلطهم باديا كويس لحد ما تتاكدى ان المكرونة كلها فيها جبنة

بعد ما خلصت الصلصة و اتسبكت تخينة اضعها على المكرونة اللى بالجبنة و اقلبهم كلهم مع الجبنة كويس قوى

ادهن صينية بالفرشاة بسمن و اضع فيها خليط المكرونة واضع على الوجة طبقة بشاميل خفيفة ثم البيضة المضروبة

وادخلها الفرن يادوب بس حتحمر لان المكونات اللى فيها كلها مستوية و بالهنا و الشفا

ملحوظة : ممكن لو فاض عندك جبنة بيضاء مش حتاكلوها و حتنشف تعملى بيها صينية المكرونة بدل ما ترميها

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

اقتباس مشاركة  (ناني5)
الكسكسي
يارب أكون عرفت أشرح.. والله الكتابه أصعب من عمل الكسكسي
والله صدقتى يا نانى الكتابة متعبة و خصوصا انك بتبزلى مجهود عشان توصليلهم المعلومة بسهولة انا ساعات بحس انى عيزاهم يبقوا قدامى وانا بشرحلهم بس لعلمك انتى شرحتية بطريقة مفهومة و جميلة

الساعة الآن 08:35 .