ازيك يا دون الظاهر انك نسيتيني خالص على العموم ميرسي لكل المجهود اللي انت عاملاه فى الموضوع بتاعك انت و نانى بجد يهبل
05-05-1426 هـ, 07:33 مساءً

تسلمى يا ام حبيبة وانا والله بتبسط قوى لما بتدخليلنا من الوقت للتانى

نانى تسلم الايادى انا لو كنت حطيت لهم طريقتى كانوا حيدعوا عليا لما ايديهم تخدل و تقف . هو متعب اة . بس فى الاخر لما بناكله بقول يستاهل التعب
05-05-1426 هـ, 08:11 مساءً

بصوا بالنسبة للى معندهوش حلة البخار اللى بتتباع جاهزة و حيستعمل المصفاة و الحلة زى نانى ما قالت و لقيتوا ان غظب عنكم البخار بيطلع من الجوانب ( كدة يبقى حياخد وقت اكتر فى السوى )لان هو بيستوى اساسا على البخار

حطى فى طبق شوية دقيق و عليهم شوية شوية ماء لحد ما حتتكون عندك عجينة ناعمة بتلزق فى الايد تعالى ما بين المصفاة و الحلة بعد ما تمليها بالماء والزقى العجينة داير ما يدور لحد ما حتلزقى الحلة فى المصفاة كدة البخار حيتحبس تماما ومش حيخرج و حيبقى البخار كلة مركز فى سوى الكسكسى و ما تخافيش بعد ما تخلصية العجينة حتكون نشفت و حتتشال معاكى و حتغسلى الحلة عادى
05-05-1426 هـ, 08:23 مساءً

المكرونة بالجبنة ( جبنة بيضاء )

كيس مكرونة اسباكتى ( 500 جرام )
بصلة كبيرة، ملح ، فلفل
3 معالق صلصة كبيرة
قرن فلفل حامى
1/4 كيلو جبنة بيضاء ( براميلى او اسطنبولى )
بشاميل خفيف
بيضة للوجه
الطريقة :
اسلق المكرونة فى ماء و ملح و بعدين اشطفها بماء بارد و اصفيها

اضع فى حلة 2 معلقة زيت و اخرط البصلة تخريط وسط لحد ما تصفر

احط عليها القرن الفلفل الحامى المخرط حلقات يادوب لفة

اضع عليهم صلصة الطماطم واقلب مع الملح و الفلفل ثم اضع شوية ماء لحد ما تتخن ( الصلصة بتكون تخينة ما تخففيهاش )

اجيب الجبنة البيضاء فى طبق و اهرسها شوية بالشوكة

اضع الجبنة بعد ما هرسناها على المكرونة و اخلطهم باديا كويس لحد ما تتاكدى ان المكرونة كلها فيها جبنة

بعد ما خلصت الصلصة و اتسبكت تخينة اضعها على المكرونة اللى بالجبنة و اقلبهم كلهم مع الجبنة كويس قوى

ادهن صينية بالفرشاة بسمن و اضع فيها خليط المكرونة واضع على الوجة طبقة بشاميل خفيفة ثم البيضة المضروبة

وادخلها الفرن يادوب بس حتحمر لان المكونات اللى فيها كلها مستوية و بالهنا و الشفا

ملحوظة : ممكن لو فاض عندك جبنة بيضاء مش حتاكلوها و حتنشف تعملى بيها صينية المكرونة بدل ما ترميها

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
05-05-1426 هـ, 08:29 مساءً

اقتباس مشاركة  (ناني5)
الكسكسي
يارب أكون عرفت أشرح.. والله الكتابه أصعب من عمل الكسكسي
والله صدقتى يا نانى الكتابة متعبة و خصوصا انك بتبزلى مجهود عشان توصليلهم المعلومة بسهولة انا ساعات بحس انى عيزاهم يبقوا قدامى وانا بشرحلهم بس لعلمك انتى شرحتية بطريقة مفهومة و جميلة
05-05-1426 هـ, 08:39 مساءً

الساعة الآن 04:22 .