يا جماعة ولو فيها تتقيل عليكم ممكن طريقة التومية زى بتاعه المطاعم يعنى بيبقى طعم التوم خيف مش باين قوى
أهلا روزا
التوميه ليها عدة طرق .. وكلها طعمها حلو
1 - الطريقه الأولي السريعه
ملعقه كبيره مايونيز + ملعقه كبيره زبادي + رشة ثوم بودره ( يقلبوا جيدا )
2 - الطريقة الثانية
كوب بطاطس مسلوقه ومهروسه + ملح
كوب ماء + 2 ملعقة نشا
نصف كوب زبادي
ملعقه صغيره ثوم مفروم + ملعقه صغيره عصير ليمون
ندوب النشا في الماء ونرفعها علي النار إلي أن تتخن .. ونتركها تبرد
نضع جميع المكونات في الخلاط مع القليل من الزيت
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

حبيبتي دندونة و الشيف ناني و الشيفات الصغيرات، صباحكم ورد و فل

انا جيت اهه يا دندون، و جبتلك معايا شاورمة الفراخ اللي عملتها من يومين

المقادير:

1 ك صدور دجاج- 3 بصلات كبار- نصف حزمة بقدونس- حبة طماطم متوسطة- ملح و فلفل اسود و بهارات و كاري و مستردة و ملعقة كبيرة خل- ملعقتين كبار سمن

الطريقة:

يقطع البصل اربع ارباع و شرايح رفيعة و ندعكه بالملح و الفلفل و البهارات و الكاري و المستردة. نقطع الدجاج مكعبات و نتبله بالخليط السابق و نضيف الخل و نتركه في التلاجة. ممكن نتبله من قبلها بيوم. نضع الشاورمة في صينية و عليها السمن و نضعها على النار و نقشر حبة الطماطم و نضيفها و نقطع البقدونش صغير اوي و نضيفه و نتركها على النار. قبل ما الميه اللي فيها تنشف و تستوي تماما ندخلها الفرن تحت الشواية لحد ما وشها يبقى ذهبي و نطلعها. ندهن العيش الفينو بسلطة الطحينة و نفرش طبقة شاورمة و بعدين نضيف كاتشب و بالهنا و الشفا

ها يا دندون؟؟؟ الاقيلي مكان في مدرسة الشيفات الصغنتتات؟؟؟؟ >>>>>> يا رب تكوني نسيتي حكاية البطة ام رجل مكسورة!!!! مع ان مش انا اللي كسرتها يا نااااس!!!
يا رب لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك و عظيم سلطانك

اللهم اغفر لي و لوالدي و للمؤمنين و المؤمنات يوم يقوم الحساب

اللهم احفظني و زوجي وولدي من كل سوء

هو ينفع يعني لو ينفع نطلب اكله مش مصري
طيب لو ينفع لو ينفع انا عايزة الكبيبة الشامي بتاعة سورييييييييا
يا صباح الخير على كل عضواتنا الحبيبات والله امبارح لحد الفجر بعمل محاولات مستميتة للدخول للرد عليكم لكن كل ما اكتب واعمل ارسال الرد كانت الكتابة بتتمسح و يا دوب الكام حاجة اللى كتبتهم كانوا بمعجزة ودة عيب الدى اس ال لما كل المشتركين بيقعدوا علية مرة واحدة المهم حرد عليكم بس ربنا يجعل كلامنا خفيف على النت

الساعة الآن 10:34 .