مشكورات حبيباتي على هادي الوصفات الأكثر من رائعة
و عندي سئوال بالنسبة لخبز الحواوشي
أنا مرة سويته و حشيته باللحم النيئ و خبزته
اللحم نزل منه ماء كثير و الخبز أنعجن و أصبح مبلول و الأكلة خربت
فما رأيكن يا الخبيرات
و عندي طلب لو ما عليكن كلافة
لو أمكن وصفة المنين المصري ع المظبوط و ياريت لو مجرب
الله يعطيكن العافية
أم
noody صباح الفل الله ينور عليكى وكمان الحاجات اللى بتبقى صعبة عليهم فى الاول يلا بتعملى اية تانى حلو على فكرة فى اخت فاضلة كانت كاتبة طريقة الفراخ البانية بتاعة مطعم لارين من الشيف نفسه .الصراحة قلت اجربها لان اولادى يعشقوا الفراخ البانبة يعنى لو عصرتهم حيخروا فراخ بانية و الصراحة طلعت جميلة جدا و طعمها مميز فلو عوزنها اكتبها لكم ماهو الواحد مهما يعيش حيفضل يتعلم .
الاخت العزيزة ام العلاء اهلا بيكى بالنسبة للحواوشى انتى اكيد قبل ما تتبلى اللحمة ما ضغطيش عليها كويس بين ايديكى او اكيد مكنتش فكة كويس من التجليد او على ما اعتقد ان دى مش ماء !!!!!!! اعتقد ان اللحمة كانت سمينة و مليانة دسم ( دهن ) وهو دة اللى نزل منها عمو ما ابقى لاحظى المرة القادمة و احتياطى ابقى اضغطى بين ايديكى كويس اللحمة لحد ماتحسيها بقيت كتلة متماسكة و بعدين ضعى البصل و التتبيلة و جربى و قولى لى اية الاخبار وماتخليش اللحمة دسمة قوى كدة

[]المنين المصرى ( مطلوب ]
1 كيلو دقيق (طحين)_ 1/2 1 كوب سمن سايح_ زرة ملح _1 ملعقة صغيرة شمر _1 ملعقة صغيرة يانسون _ 1 ملعقة صغيرة سكر _1 ملعقة خميرة فورية او قطعة خميرة بيرة فى حجم اليوسفى الصغيرة من عند الخباز _ 1/4 كوب ماء دافىء _من 1/2 ل 1 كوب حليب دافىء للعجن. 1 ملعقة كبيرة سمسم
الطريقة : ينخل الدقيق و الملح و نضع عليهم الشمر و اليانسون و السمسم.و الخميرة.
يقدح السمن على النار ثم نصبه على الدقيق ونبدء بالكبشة نقلب حتى يختلط السمن بالدقيق ونتركة شوية يبرد حتى تتحمل اليد درجة الحرارة ونبدء فى دعك العجينة كويس جدا ودة شرط نجاح المنين (نبس العجينة )
نضيف الحليب شوية شوية حتى تتكون عجينة متوسطة و تترك الاناء
نغطيها و نتركها فى مكان دافىء لتخمر
اى تذيد . بعد ماتخمر نبدأ فى تشكيلها اما نأخذ قطعة فى حجم اليوسفى الصغيرة وندورها كويس بين ايدينا و نضعها فى صينية مش مدهونة و نبطط خفيف بأيدنا عليها
او ناخد قطعة عجينة و بأيدينا الاثنين نبرم فيها امامنا على الترابيزة الى ان تصبح عصاية طويلة مبرومة نحضر السكينة و نقطع بالورب على مسافات متساوية وحدات المنين ثم نشيلهم بالراحة و نرصصهم فى الصينية و نبطط خفيف بأيدنا نترك المنين يخمر ثم ندخلة الفرن متوسط فى الرف الوسط حواللى 1/3 ساعة
ملحوظة : اذا استعملتى الخميرة بيرة يبقى تضعيها فى كوب مع السكر لحد ماتسيل خالص و بعدين تضعى الماء الدافىء و تقلبى و تتركى الكوب فى مكان دافىء لحد ماتلاقيها خمرت .ثم تضعيها على الدقيق بعد وضع السمن

يعنى ايه ما فيش كرنب
اختى ام حص انا عرفت انك ناوية تنزلى مصر قريب و عاوزة تعرفى الاماكن اللى ممكن تزوريها و قريت ان البنات كتبوا كتير فى هذا الموضوع و لكنى لم اعرف احصل على ما كتبوه و اسمح لى اقولك على بعض الاماكن و اتمنى ان لا تكون مكررة انا زرت مرسى مطروح و حقيقى رائعة و رخيصة من كل النواحى كنا بنقعد فى اى كافيتريا و نشرب اللى احنا عاوزينه باثمان معقولة جدا و بالنسبة للى ممكن تزوريه هناك فى حمام كيلو باترا و شاطئ روميل و شاطئ الغرام و عجيبة و هى فعلا عجيبة و من اجمل الاماكن اللى ممكن تزوريها و هناك اماكن للتسوق زى سوق ليبيا و شارع اسكنرية و ممكن تحصلى على اللى انتى عاوزاه و تفاصلى معاهم
و بالنسبة للاماكن اللى ممكن تتسوقى منها فى القاهرة و شعبية لو هتروحى حمام التلات فى الشارع اللى خلفه و امامه الموسكى و طبعا العتبة وكلها اماكن رخيصة بس زحمة شوية بس حمام التلات للادوات المنزلية رائع و اثمانه معقولة جدا و لو عايزة تسالى فى اى حاجة انا فى الخدمة

الساعة الآن 01:39 .