على فكرة فية ناس بتستعوض طريقة الدقيق مع اللبن بكريمة الخفق على طول مع الشوربة ولكنى افضل هذة الطريقة ..
05-06-1426 هـ, 12:16 مساءً

ما شاءالله ماشاءالله عندنا شيفات بالكوم ربنا يبارك و يزيد

دلوقتى ليا سؤال و عايزة ارائكم ضرورى هل نكتفى بالجزء دة ؟ ولا نقفل دة على كدة و نفتح جزء تانى ؟؟ بالنسبة للتلخيص عايزة اعملة فهرس فى الاول زى اللى لاروز عملاة فى جزء المصريات بيتعمل ازاى ؟؟
ياهبة واضح واضح انك مغلبة ماما و انها تعبانة معاكى قوى من النصايح الله يكون فى عونها
انا ممكن اقول طريقتى فى شوربة العدس بتاعتى هى بسيطة جدا وحتعجبكم جدا
05-06-1426 هـ, 12:30 مساءً

دووون انتى مش على الماسنجر لييية عاوزة ابعتلك حاجة مهمة
05-06-1426 هـ, 12:42 مساءً

شوربة العدس

ربع كيلو عدس اصفر
ملح – فلفل – كمون – بصلة متوسطة مخرطة رفيع – (طماطماية – بطاطساية صغيرة – جزرة صغيرة )
شطة حسب الرغبة
الطريقة
نضع العدس فى حلة على النار و علية الطماطماية مقطعة اربع و الجزرة مقشرة و مقطعة قطع صغيرة و البطاسطاية مقشرة و مقطعة نصين
ونضع الماء يغطى العدس بكوب ماء و نتركة لحد ما يستوى مع التقليب و نشيل الريم و نراقب الماء كل ما ينقص نزود شوية بشوية
بعد ما يستوى اما نضعة فى الخلاط فى دورق العصير و نضربة ( او ) نصفية بمصفة الطماطم ام ايد عارفينها ؟
وانا بفضل المصفاة
ثم نضع شوربة العدس فى الحلة و نبدأ فى وضع الملح و الفلفل و الكمون بس زودى الكمون شوية بيديها طعم جميل وقلبى و ظبطى تخانة العدس زى ما انتى شايفة امامك يعنى لو تخينة زودى ماء و قلبى
هاتى معلقتين زيت و عليهم البصلة المبشورة لحد ما تصفر وحطيها على العدس تقليبة و اطفى النار و بالهنا و الشفا
05-06-1426 هـ, 12:45 مساءً

ياسلام اه الهنا اللي انا فيه ده
اطلب
لب
مووتي و رواء ( اللي وحشاني) ودون يرودا عليا ربما مايحرمي منكوا يارب امين
05-06-1426 هـ, 03:07 مساءً

الساعة الآن 01:09 .