رأى زى البنات نعمله فهرس علشان يكون سهل ويكون فى موضوع جديد ويتثبت

وليكوا عليا ان شاء الله لما ربنا يكرمنى كده وأقدر أدخل المطبخ تانى وأعمل أكل <<<<< سايقة فيها على الاخر ، هبقى أصورلكم الحاجات علشان يكون موضوع أكل وصور
12-06-1426 هـ, 12:59 مساءً

كده برضه يا هبه .. لا زم تقولي أنا مش موجوده .. أنا فاتحه ومنوره من الصبح .. لكن والله مش فاضيه خالص .. ضيوف من الصبح .. أنا قريت حد عاوز مخبوزات
زي إيه ؟؟ كرواسون ؟ باتيه ؟ عيش بوري ؟ بريوش ؟؟ إيه تاني
12-06-1426 هـ, 05:13 مساءً

يا بنات انا بصراحة بعمل الكرواسان بطريقة من المنتدى من سنة ومبغيرهاش ابدا لانها رائعة وكانت الاخت اللى كتباها قايلة انها من مخبز وطريقتة مضمونة مية فى المية وفعلا طريقته زى الجاهز تماما فأنا حكتبلكم طريقتها والدعوات تروح ليها للامانة

وصفة كراواسان الا وجربتها

ودائما تفشل

الين ماعلمنى واحد شيف صاحب زوجي الطريقة الصحيحة للكراواسان

لالالالالالاكن لازم تطبقي الوصفة لاتزيدي ولاتنقصي

ولازم يكون عندك ميزان علاشان تضبط المقادير تمام

يعنى الي ما عندهاميزان تروح تشتري

المقادير

1-1
كيلو طحين هذا بعد التنزيلات لانة اعطانى 8 كيلوا لانة يشتغل في مخبز

2-150
جرام سكر علشان اللون الذهبي

3-150
ج زبدة

4- 200
م حليب سائل

5- 50
ج خميرة لاتتفلسفي وتقولى كثير

6- 10
ج ملح

7-
ماء بااااااارد للعجن

8-
زبدة او مارجرين (انتبهي كل 2 كيلوا من الطحين يا خذ 550 ج من الزبدة او 700 ج من المارجرين لان المارجرين اخف لازم تزيدى )

تخلطي المقادير كلها مع بعض وتعجنيهم بس لالالالالازم تعجنيها عدل

بعدين تحطيها ( بالفريزر ) ربع ساعة

بعد ما تطلعيها اشرخيها(((( والله ما حصلت كلمة مناسبة الا هذي الكلمة )بالسكين علي شكل علامة زائد + وفكيها مثلا لوردة وافرديها بالنشاب شوئ فتصير عندك علامة زائد كبيرة

حطي الزبدة اوالمارجرين وقفليها وافرديها وبعدين دخليها الفريزر ربع ساعة او 20 دقيقة

وكرري العملية 3 مرات

يعنى افرديها ا ودخليها الفريزر ترتاح

وبعدين طلعيها قطعيهاعلي شكل الكراواسان واذا حبيتى احشيها

وخليها تخمر

هاااااااااام

1-
هذى العجينة تصلح تتخزن في الفريزرلمدة 3 اشهر

2-
اذا تريدي النتائج المذهلة اعجنى العجينة عدل يعنى طالعي التلفزيون واتسلي عليها وانت تعجنيها

3-
انا عن نفسي جربتها 2 مرة بس الاحظ انها ما تصلح في نفس اليوم يعني اذا خزنتيها بالفريز واستخدمتيها ثاني يوم تطلع طبقات نفس المخبز اما نفس اليوم ما تصير طبقات

4-
لم تطلعيها من الفريزر خلي الثلج يسيح منها وتتخمر بعدين دخليها الفرن هذا في حالة التخزين

5-
اخيراالفرن لالالالالالالازم يكون حار مسبقا علي درجة حرارة 160 وتكون في الرف العلوى
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
في البداية نحط شويه زبده مع العجينة الى هي رقم 3

والزبدة رقم 8 تنحط دفعةواحدة في النهاية يعنى بعد ما تطلعينها من الفريزر

وبعد ما تعملين علامه الزائد

والفرد 3مرات يكون بدون زبدة لان الزبدة تكوني من الاساس حطيتيها المرةالاولي

وسوالك عن السكر ........لاني لاحظت انة كثر السكر ولم سالته انة السكرزياده قال لى ان السكر يعطي العجينة لون ذهبى وقت الخبز

يعنى في النهاية ما في داعي تحطي بيض علي الوجة
12-06-1426 هـ, 06:02 مساءً

(تابع )
المقادير (بكوب المقاس ) او بالمج الزجاج ابو ايد زجاج
1 كيلو طحين= 6 كوب المقاس +3/2 الكوب
150 جم سكر= 4/3 كوب المقاس
200 مل حليب= 4/3 كوب المقاس
50 جم خميرة= 5 ملاعق طعام (ملاعق القياس)
10 جم ملح= 4/3 ملعقة طعام القياس
وطبعا الزبد واضح وبيبقى الماء أنا استعملت 2 كوب المقاس

الدعاء للاخت صاحبة الطريقة

12-06-1426 هـ, 06:04 مساءً

شاطرين شاطرين جبتوا ضرف الصفحة ؟؟؟؟ شاطرين والحمدلله مفيش واحدة فيكم قالت اعملهم مفاجأة وانزل وصفة جديدة ؟؟؟ لأ واية ؟؟ جعانين حناكل اية النهاردة .... اما اللى بتهدى النفوس فربنا يخليها عشان كدة احنا كمان حنأكلكم مفاجأة حلوة وتم حجب لقب شيف ... انا برضة بهدى النفوس

ازيك يا عواطف ؟ منورة ...و زئردة انا متغاظة منك عن الفراغ اللى عندك تعالى خدى من عندى شوية انا اليوم عندى 48 ساعة فى ال24 ساعة قلتى اية ؟؟
خلاص حنخلص التلخيص و ننزله فى المنتدى ربنا يسهل
12-06-1426 هـ, 08:42 مساءً

الساعة الآن 12:15 .