الشيش طاووق التتبيلة عبارة عن:
عصير ليمونة كبيرة _5 فصوص ثوم مقشرين و مهروسين _ نصف ملعقة صغيرة زنجبيل بودرة ملح و فلفل _ 2ملعقة كبيرة صلصة طماطم _ 2 ملعقة كبيرة زيت
صدور دجاج مخلية ( فيلية ) حسب عددكم . تقطعيهم مكعبات متساوية مقاس واحد

تخلطى التتبيلة كلها و تحطيها على الدجاج و تسبيها فى التتبيلة مش اقل من 2 ساعات و ياريت لو تسيبيها طول الليل

بعد كدة تدخلى قطع الدجاج فى العيدان و بين كل قطعتين قطعة بصل و قطعة فلفل رومى و قطعة طماطم
و يا اما تشويهم على الشواية او تضعى فى مقلاية تيفال نقطتين ثلاثة زيت و تسويهم على الهادى قوى لحد ما يحمروا و بالهنا و الشفا
( الصراحة انا شفت ناس بيعملوها غيرى لكن الصراحة انا طريقتى دى مابغيرهاش)

طب وانا يادون نسيتينى؟ فين التشيز كيك
donوالله يا حبيبتي اني منا ناقله اي شئ من اي حد وربنا شاهد ان العجينه ديه بستعملها عندي في الامارات من 6 سنين لان هنا الصراصير فظيعه والفول مامتي بتعمله كده من سنين
وعموما اسفه لان صحيح الفول جيه بعدين الصراصير بس تعرفي الي جه على بالي بسرعه قبل مانسى

اينا
ENNACATحسبي الله ونعم الوكيل

مصر وبس
وحشنى المطبخ اوى اوى اوى
enna شكرا لوصفتك الجميلة بس ربنا يخليكى بلاش الصراصير مع الاكل ابقى قوليلنا على الحاجات دى فى قسم ساعدونى
don ايه الحلاوة دى مش ملاحقة على الوصفات
معلش بمناسبة الفراخ عايزة الفراخ البانية و الشاورمة و انا نفسى فى فى فى فى آة افتكرت الجلاش باللحمة المفرومة و معاه الحلو مهلبية معلش لازم احلى ممكن كل يوم اكلة مش لازم كلهم انهردة
ادخلوا هنا " منتدى العروض التجارية للمصريين"
بنات مصر تعالوا نجدد أيامنا الحلوة
ولدتك أمك يا ابن آدم باكياً و الناس حولك يضحكون سرورا
فاجهد لنفسك أن تكون إذا بكوا يوم موتك ضاحكاً مسروراً
دون تسلم الايادى وربنا يخليكى لاولادك
اينا
ربنا يخلىلك عمر ةعلى انا شميت رائحه الفول طلعتلى الصراصير الله يكرمك يا اينا حطيهم فى مكان تانى خلينا نشم الشيش والمسقعه
اللهم انك عفو كريم تحب العفو فاعفو عنا

الساعة الآن 02:24 .