ERA
ERA
don don :
بسم الله الرحمن الرحيم :) الجزء الثانى :)
حظك يا هبه ان mooty مش موجودة كان زمانها حطتك فى الفرن معايا :22:

بس عاشت ايدك على طاجن البطاطس اللى نشفتى ريقنا عليه :42:

دوووووون السؤال الثانى : <<<<<< بدأ الغيث خلاص مش قلتلك اول الغيث قطرة

أجب :

بصى يا ستى انا عاوزة اعمل تورتة بالفراولة لان اختى بتحب الفراولة اوى وعاوزة اعملها التورتة على عيد ميلادها

ازاى بقى اخلى العجينة بالفراولة

وسؤال كمان <<<<<< عندى احساس ان هاتوزع على افران مصر كلها

عاوزة اجمل التورتة بالفراولة نفسها ازاى بقى احفظ الفراولة بحيث ان تكون شكلها حلو لما استعملها لانى باحفظ الفراولة فى الفريزر وبتطلع كأنها مضروبة علقة :024:

اعمل ايه عشان احفظ الفراولة وتكون شكلها حلوة ومحترمة وبنت ناس :27:

بس لحد دلوقتى ومعلش اجلى الفرن شوية احسن الجو فرن لوحدة من غير مساعدة :29:
Noody30
Noody30
don don :
امممممممممممممممم، يا سلام على الريحة!!!! تسلم الايادي يا هووووووووووووبا يا ام القلب الطيب ياللي بتهدي النفوووووووووووووس!!!! الاطباق يا حبيبتي انا بعتها بالدي اتش ال لمووووووووووتي تتسلى فيها و هي في الاجازة عشان تحرم تمشي كده من غير إذن!!! و ياللا يا ستي خلينا نشوف باقي المهارات و الفنون
هبه عبد العظيم
don don :
:16:
بصوا بقى عايزه تصفيق حاد

ويا نانى انتى فين انا بطبخ اهه :icon28: :icon28:

فطيره النودلز

المقادير:
2 ملعقه زبد - 200 جرام مشروم مقطع - 2 ملعقه تشيلى صوص - 2 ملعقه صلصه - 1 ملعقه كبيره دقيق- 2/1 كوب ماء - كوب لوبيا مسلوقه - 3/1 كيلو بروكلى - انا بدلته بجزر وبسله- كيس نودلز اى طعم تحبوه - 1 بيضه مضروبه - 2 بططسايه كبيره جدا - 4/1 كوب زبد - 4/1 كوب لبن

نسخن الزبد فى طاسه نضيف المشروم ونقعد نقلب نقلب 10 دقائق لغايه لما لونه يبقى بنى نضيف الفلفل الاسود ونطهيه 5 دقائق كمان ونضيف التشيلى صوص
نخلط الصلصه مع الدقيق لغايه لما تبقى عجينه ناعمه نضيفها للمشروم ونقلب حلو وبعدين نضيف الماء ونتركه لغايه لما يغلظ قوامه وتلقيه بيطلع بقليل كده
نضيف اللوبيا والبروكلى - انا حطيت بسله وجزر مش بحب البروكلى - ممكن على فكره نضيف كمان للبروكلى البسله والجزر ونتركه دقيقتين ونشيله من النار
نسلق النودلز فى ماء زى ما مكتوب على العلبه ونتركها تبرد بعد تصفيتها من الماء طبعا
نخلط النودلز بالبيضه المخفوقه وفى طاجن ممسوح بالزبد نضع النودلز ونضغط عليها كويس اوى - جداااااااااا جداااااااااااااااا- نضع خليط المشروم على النودلز
نسلق البطاطس كويس ونهرسها نضيف لها الزبد الربع كوب واللبن وتهرس لغايه لما تبقى نااااااااااااااااااااااااااااعمه ممكن على فكره تضيفى للبطاطس قشطه اللبن - انا عملت كده بتطلع روعه- نضع البطاطسعلى وش المشروم ونساوى السطح تدخل الفرن 45 دقيقه وتترك تهدء 5 دقائق

ولو سمحتم ده غدايا انتو عندكم البطاطس اهى انا النودلز بتاعتى

شويه كده بقى ما حدش يبص عليا انا اصلى عامله رجيم :)
Noody30
Noody30
don don :
ريجيم؟؟؟؟!!!!! كل دي بطاطس يا مفترية و ريجيم؟؟!!!! لا و كمان زبدة يمين و زبدة شمال!!!

بس تعالي هنا؟؟؟ ايه المواهب دي كلها؟؟؟

الحقي يا دندووووووووووووون هبة بتتعلم طبخ من وراااااااااااااااااااااااااكي

بس تسلم ايديكي يا هوبا، النودلز دي ضربة معلم يا ريس!
هبه عبد العظيم
don don :
يا نودى اغلب الظن ان نانى ودينا باعو المطبخ لحد بالى فيه وانا وانتى تقريبا الى فيه وهما غالبا راحوا حته ثانيه

عموما انا مضايقه قوى قوى ما حدش كل من تبيخى واهو هيبرد اهو