السلام عليكم
mooty
انا نقتقدش انا don كدة او بتزعل مش فاهمة خالص معنى الكلام

tamatiaa
مين قال لك أنى زعلانة ....وحقك أنتى وكل اللى راسلنى على رأسى من فوق

waswosa

لازم المواضيع تكون بسيطة و مبسطة لاقصى درجة يعنى غير منقولة من اى شيف لكن منقولة على لسان اللى بيعملها
( وفيها أيه لما تكون منقولة من شيف ومتجربة وحلوة والبنات يعملوا فى عزومة ويتشرفوا بيه أمام الضيوف )أنا عن نفسى بحب معظم الطرق بتاعتى تبقى من شيف لأنه بيفهم أكثر من أى ست بيت مجتهدة لأنه غالبا دارس يعنى
مثلا لو عيانه وعايزه تطمنى على نفسك وترجعى متأكده من كلام الدكتور وأنه شاطر وتثقى فيه تروحى لدكتور(د) ولا أستاذ دكتور(أ.د)؟!!!!!

وصفات الشيف اسامة ملية الدنيا
عايزاكى تجيبى لى الوصفات اللى نز لتها فى الموضوع بتاعكوا من منتدانا ولو متكررة يبقى لكى حق!!


لكنها بتعترض على تغيير نمط الموضوع اللى هو اكلات مصرية مبسطة بالطلب و متجربة للمبتدءات لأن مروة و نووودى و لا روز و انت كمان يا هبهوبة شاركتى و متكلمتش بالعكس رحبت و صححت بعض الاخطاء اللى وجدت بسبب ان الموضوعات منقولة و غير متجربة
طبعا هى لم ترحب بى لكنك أنتى ولاروز وأخت أخرى فقط من رحبتوا .....ولو كنتى بتتكلمى على موضوع اللحم البارد ده متجرب من عائلتنا كلها وأصلا دى وصفة هبلة أى عيلة عندها 6..7 سنوات تعملها بس أنا اللى غلطت فيه كلمة كتلة لحم بدل عرق وأنا موضحة أنى مكنتش عارفة الأسم ومتملياها من أختى كتلة لحم والجزار حيعرف لما أحتجت أعملها من سنة ومش أنا اللى أشتريتها يمكن لو كنت أنا اللى أشتريتها كان الجزار صلح لى وقال لى أسمها ولا أقلها كنت فتحت كتاب من كتب الطبخ اللى عندى وكنت كتبت عرق ومغلطش فى أسمها ...والغلط فى الأسم مش معناه أنك نقله الموضوع ومش مجرباه ومفيش أى تغير جذرى فى الطريقة بين اللى كتبته واللى كتبته أنا غير أن الشوربة بتاعتى مختلفة شوية ( وكل شيخ وله طريقه)

ولا حظى أن محدش شارك كتير زى فيمكن ده اللى ضليقها أكثر لأن كلهم لاروز أو مروة مشاركاتهم قليلة

انا عن نفسى بثق جدا فى طرقها لانها فعلا على لسانها و باسلوبها مش عاملاها باسلوب حد تانى

وأنا زيها بالظبط طرقى على لسانى وبأسلوبى ومش أسلوب حد تانى وياريت كان عندى صورة ولا كنتى قريبة منى كنت وريتك بعمايل أيدى اللى تطلبيه من الوصفات اللى منزلها فى موضوعكو وأى موضوع بنسبه لنفسى



من السهل الحصول على اى موضوع منقول لكن من الصعب الحصول على اى موضوع متجرب

كلامك صح ميه فى الميه بس مين يقدر ( وها هو جزائى جزاء سنمار )

وشكرا لكل الأخوات اللى راسلونى على الخاص.
أختكم هبهوبة
21-04-1426 هـ, 03:11 مساءً
 
السلام عليكم
يا هبهوبه يا ست الكل انت فعلا هايله وانا اول ماقرات موضوعاتك قولت لك كده بس ما اختى بالك كل الموضوع ان البنات طلبوا منها تعلمهم لان خبرتهم قليله وهى جزاها الله خير قدمت خبرتها بكل اخلاص و المفاجاه انا المدامات كمان بداو يتعلموا منها وانا منهم بعد ما كنت اظن انى شاطره اكتشفت انى استفيد كثير ليه بقه لان دون بتكتب وكانها واقفه فى المطبخ وكتر خيرها وربنا يجعله فى ميزان حسناتها امين
21-04-1426 هـ, 03:45 مساءً
 
ما كملت كلامى انا اقترح عليك يا اختى الحبيبه هبهوبه تفتحى صفحه لموضوعاتك وكلنا هنجيلك وخلى مطبخ دون محندق وعلى قدها لانه اصلا بتاعها لو كلامى يزعل سامحينى


دون رجاء خاص ارجعى كملى وبسرعه ونورى صفحتك يا قمرعلى فكره الولاد عملو ايه يارب يكونوا اتوفقوالكم تحياتى
21-04-1426 هـ, 03:52 مساءً
 
هبهوبة حبيبتى مش عايزاكى تزعلى انا اقصد انها ماشية على نمط معين ان هيه تتكلم عن خبرتها لكن لما تكتبى طرق من شيف ممكن تكون مش مبسطة زى ما بتقولها ست بيت بسيطة و عادية لكن الوصفات بتاعة كل من الشيف اسامة موجودة على النت وممكن اى حد يعمل search و يلاقيها بسرعة يعنى مش من الصعب الحصول عليها لكن المثل بيقول " اسال مجرب و لا تسالشى طبيب" و على فكرة يا هبهوبة انا و الله نسخت حاجات من اكلاتك و طبعتها لكن انا فاهمة و جهة نظر don وحبيت اوضحهالك و مرة تانية اسفة جدا اذا كان كلامى ضايقك اصلى انا كده مش بعرف ازوق الكلام
21-04-1426 هـ, 03:58 مساءً
 
انا مع ام حبيبة افتحى صفحة خاصة بيكى و يكون ليها اسلوبك الخاص و كلنا هنجيلك و يبقى عندنا وصفات من ست بيت للمبتدءات ووصفات اخرى من اعظم الاكلات لاى شيف
21-04-1426 هـ, 04:03 مساءً
 


الساعة الآن 08:31 .