حلو طريقة التجفيف بالبقدونس
مشكووورة ياام باسل
25-04-1426 هـ, 05:37 مساءً

ايه ده كله ايه ده كله
طب شوفو انا بعمل عجينة البيتزا ازاى:
2 ملعقة خميرة صغيرة + ملعقة سكر صغيرة وحطى عليهم شويه مية دافية وحطيهم بمكان دافى وياريت لو مظلم 10 دقايق يعنى مثلا انا بحطهم بالفرن بس من غير ما اولعه
يعدين هاتى 3 كوبايات دقيق + 1 كوب لبن + 1/2 كوب زيت ورشة ملح وعليهم الخميرة واعجنيهم وسيبيها تخمر 3 ساعات
ويعدين افرديها فى الصوانى وحطى عليها الاضافات اللى انتى عايزاها للبيتزا كل واحده حسب ما بتحب وحطيها فى فرن حامى شغال مكن قبلها بخمس او عشر دقايق ودخليها لمده من تلت لنص ساعة على حسب ما تفتحى الفرن وتشوفى الجبنه ساحت والعجينه استوت ولا لا بس خلى بالك بلاش تحطيها فى الفرن من تحت عشان متتحرقش خليها على رف
25-04-1426 هـ, 05:40 مساءً

larose ماتغيبيش قوى كدة تانى .مش مهم البيتزا لكن المهم انك تدخلى ماشى؟؟ لية مش بتحطى خميرة فورية ترحمك من الانتظار 3 ساعات ؟؟ و خصوصا لو كنتى مستعجلة علبها ؟
بالنسبة لسوى البيتزا انا ساعات بدخلها الفرن 5 دقائق تحت بدون الاضافات و بعدين اطلعها ارمى فيها الاضافات و ارش الجبنة و معلقة زيت و ادخلها فوق يادوب تسيح الجبنة . و على فكرة اعملى الطريقة دى اذا كنتى حتشيليها فى الفريزر للطوارىء الشديدة توصلى للمرحلة بتاعة و ضعها فى الفرن بدون اى اضافات لمدة 6 دقائق بالضبط و لما تبرد حطيها فى كيس فى الفريزر وعند الاستخدام تطلعيها و يادوب ترمى عليها الاضافات و تدخليها فى الفرن .تسلم ايديكى يالاروز
25-04-1426 هـ, 08:03 مساءً

الله يعطيكم العافيه يا قلبى رووعه
25-04-1426 هـ, 10:14 مساءً

انا معاكم يا دون فين ما تروحى
انا بستعمل الخميرة اللى ببتباع فى اكياس من السوبر ماركت ماهى دى الخميرة الفورية بس بسيبها 3 ساعات فى العجين عشان تكبر وتنفش
وبالنسبة لطريقة حفظها شكرا يا جميل بجد حتجه مفيده وهستعملها
25-04-1426 هـ, 11:49 مساءً

الساعة الآن 09:56 .