[frame="1 70"]السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

وحشتونى يا بنات وستات عالم حواء

ان شاء الله قربت اسافر 00واول مره اسافر بر00بالعربيه مش الباص

ومش عارفه اجهز ايه معايا 00اقصد الاكل

انا عارفه ان فى السكه استراحات كتير
بس كل لما نجوع مش هننزل ناكل

ايه هو الاكل اللى يستنى مده من غير ما يحصله حاجه على الاقل نص المسافه

المسافه من الكويت لمصر 00حوالى من 2-3 ايام

فى ناس قالولى00ممكن اعمل لحمه مقطعه قطع صغيره ومتحمره من غير بصل لان البصل يبوظ بسرعه
بس لحمه مع شويه بهارات

فجوزى قاللى اسالى اصحابك فى عالم حواء00شفتوا عنده عشم فيكم 00متكسفونيش بقى

اللى عنده خلفيه اوجرب السفر بر او عنده اقتراح يقولى عليه

مستنياااااااااااااااااااااااااااااااااكم تعبرووووووووووووووووووووونى[/frame]
11-04-1426 هـ, 04:43 مساءً

لا توجد تقييمات لهذا الموضوع

يمكنك البدء بإعطاء تقييم عبر الضغط على النجوم أدناه:
5
4
3
2
1
بصراحه انا معرفتش افيدك قوى فحطيت الرابط بتاعك لشويه ستات بيوت انما ايه بريمو واكيد هم مش هيتأخرو عنك
11-04-1426 هـ, 05:22 مساءً

[frame="2 80"]السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ............

أختي ...الجو صيف وحر والأكلات اللي تحتوي على لحوم وخضار تتلف بسرعة ...

لذلك خذي هذه الأطباق من المحطات او الأستراحات اللي تمرون عليها بالسيارة بعض الأحيان يكون عندهم مطاعم تقدم الرز والدجاج او السندويتشات الساخنة ... ممكن تاخذي بسكويتات جاهزة معلبة مالحة او حلوة ....ايضا ممكن تأخذين معاك معلبات فول وذرة وحمص وزيتون وجبن ومربى وطبعا خبز لأعداد سندويتشات وانا افضل السندويتشات لأنها لذيذة وسريعة ومتنوعة كما انها تسد الجوع في اي وقت ......اذا حبيتي ممكن تعملين فطاير بالجبن تظل معاك يوم ولا تخرب ........كيك ناشف من غير كريمة .....

هذا اللي يحضرني ارجو اني افدتك والبنات ايضا ما يقصرون....[/frame]
11-04-1426 هـ, 09:43 مساءً

السلام عليكم
أعتقد ممكن تأخذى معاكى لحمه باردة ..لو عايزة طريقتها قولى لى ....وتضعى الأشياء اللى خايفة عليها فى الثلاجة الصغيرة اللى بنضع فيها الماء البارد ويظل مدة محتفظ ببرودته أنتى هاتى حجم كبير شوية وضعى فيها كمية مناسبة من الثلج المجروش وكل ما تمروا على مكان ممكن تلاقى فيه ثلج واللى عندك ساح حطى الجديد بدلا منه وممكن تعملى ليك 2 كيلو قرص إن شاء الله لا تخرب وتحتفظ بطعمها ولو عايزه الطريقة أخبرك... وجبن رومى وممكن اللحوم المحمرة تعملى كمية تكفى فقط اليوم الأول والمعلبات طبعا ....والأخوات إن شاء الله لا يقصرون معاكى..... ملحوظة( قرأت إن أحتواء اللحم على حصا اللبان (روز مارى ) يجعله لايفسد سريعا ).
أختك هبهوبة
11-04-1426 هـ, 09:58 مساءً

أختي أختك ( اللي هي أنا ) لما كنت بالسعودية كنت بأنزل مصر مرات كثيرة بالسيارة
و اهم شيء توصلت له بعد خمس سنوات سفر
1- إنك لا ترهقي نفسك بالطبيخ قبل السفر بيوم لا تسوي شيء أبدا

2- هاتي ثلاجة ( نوع حلو ) و ضعي بها عصائر و مياه غاذية و شوية فواكه

3- اشتري ( لا تصلحي ) بسكوتات و قراقيش نواشف تاكليها مع الشاي و تكون مغلفة مع مراعاة ذوق الأطفال و وابعدي عن الأنوع اللي تحوس مثل البسكويتلت أم شكولاته
4-لا تزحمي السيارة بالاغراض اتركي مسافة كافية للاطفال قدر المستطاع

5- ابتعدي عن اللحوم و الدجاج نصيحة بيتغيير طعمها بسرعة و كمان في السفر الشهية بيتكون مش قوية للوجبات الرئسية سوي الساخن منها ( المطاعم )

6- الغداء بالمطعم بالطريق ما شاء الله الطريق ونس و ما بتشعري بملل ( لو كنت مرتاحة و نايمة كويس قبل )
7- أتركي شوية بسكويت للأطفال لو بتعدوا( بالعبارة ( حاملة العربات بالبحر )) الأردن و حتي الحاملة بها مطعم و أكل ساخن
و ربنا يوفقكم أختي و تروحوا و تيجوا بالسلامة
11-04-1426 هـ, 11:05 مساءً

الساعة الآن 01:28 .