amatoallah
amatoallah
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته

عزيزتى الحلوة تقدرى تختارى الخيط على حسب الموديل ...كل موديل عادةَ بيبقى له سمك خيط بالتقريب يحقق نتائج حلوة للموديل

البطانية الخضراء محتاجه خيط سميك علشان الوحدات تكون ظاهرة و كبيرة كدا ..... طبعاً لو رفيع مش حاتطلع وحشه .......... بس سميك افضل علشان تكرار الوحدات و النسب تطلع مضبوطة زى الصورة

أرجح إن الخيط دا صوف تركى أو إكليرك تركى و دا لأنه واضح من الصورة إنه سميك لكن هش و مرن و خفيــــــف ...الصوف صحيح سميك لكن مش لين كدا.. و كمان درجة صفاء الألوان دى موجودة فى التركى أكثر

إلا بعض الأنواع الرفيعة بتاعت شغل المكن ....... هى بتزهق فى الشغل قوى بسبب الوبر و كمان بتتعب الأنف جداً و مش بتطلع بحلاوة زى إللى فى الصورة

الصورة التانية دا خيط قطن متوسط السمك ...... سميك شوية عن بتاع المفارش ...... و الموديل دا ما ينفعش معاه إلا السمك دا أو ارفع ........ لو أسمك من كدا مش حايعطى النتيجة الرائعة دى و خصـــــــــــــــــــــوصاً إنه موديل فيه تشبيك ........ حايطلع واقف و منشى شوية

أنا لسه قريب منتهيه الحمد لله من يطانية لطفل و لما نزلت السوق كان عندى موديل فى راسى معين عايزه اعمله و اشتريت صوف أو قطن تركى أخضر و أصفر نفس درجة الصورة تمام و كمان بمبى و لبنى و النتيجة طلعت الحمد لله حلوة ....... هههههه صاحبة المفرش إن شآء الله إللى تقولكم على النتيجة ...... و ماعنديش كاميرا علشان أصوره ......

عموماً .. طالما عايزه إن شآء الله تعملى مفر ش بس صيفى .. يبقى نقى إللى يناسبك من القطنيات من أول المتوسط السمك لغــــــــــــــــــاية ما توصلى للتركى

و خلى الصوف للشتاء إن شآء الله

أتمنى إنى أكون أفدتك يا رب و موفقة إن شآء الله و ابقى فرجينا على الحاجات الحلوة
الــــــحلوة
الــــــحلوة
عزيزاتي

الأحلام

ليلو الحبوبه

لحظة عمر

مروه بن علي

امة الله

يسلمو على المعلومات وبالنسبه للباترون انا ما عندي واتمني الخبيرات يساعدوني

وبالنسبه للشغل بالخيط الرفيع يطلع الروح وبما اني مبتدئه ما يضبط مره يشد ومره