rose-28

rose-28 @rose_28

عضوة جديدة

ابى اعيش الى بقى من عمرى

علاج السمنة والنحافة

فى البدايه حبيت اسلم على الموجودات الى بالمنتدى وحابه وابتدى معاكم قصتى
قصتى انى انسانه عادية كنت اعانى من زيادة فى الوزن بل الغريب فى الموضوع انه الناس تنظر حق الانسان البدين نظره بايخة كانه انسان مختلف ماعنة ما يختلف عن الشخص العادى كله مشاعر واحاسيس وبالعكس يمكن يكون عنه مشاعر وطيبة لو وزعها على العالم كله راح يكفيهم ويزيد وبعد ما شفت انه الناس تنظر حق الشكل وتنسى لالالالالالا وتتناسى الباطن قررت اسوى تدبيس المعدة رحت وسالت عن العمليه وقررت انى اسويها وطلبت الموافقه من اهلى ورفضوا ماكان منى الى انى اخذ القرار اب نفسى واروح واسويها ومحد يدرى انى بدش العمليه غير اختى العودة ودخلت كانت مجازفه منى بس كان غصبن على الناس ارغمونى على على هل شى ولانى ما كانت عندى ارادة دخلت 3 العصر وطلعت 3 الفجر بعد نزيف بالعمليه اطرو يفتحون بطنى من بعدها
فى اخر مرحله من العمليه الجهاز علق شق المعدة وصار النزيف وهلى اكتشفوا ولانه كنت تعبانه ماكان فى مجال للعتاب المهم طلعت من المستشفى ويت رحلت العذاب الثانيه عوار صوب ظهرى يخلينى ما اقدر انام الليل واروح المستشفى وما يعطونى حتى الباندول يقولن ولا شى المهم رديت حق الدكتور الى سوى العمليه وواريتة تخطيط القلب والاشعه وطلب منى انى اروح حق اقرب مستشفى تابعين حقه لانه حالتى تعبانه والخاص ما عندهم عنايه مركزه ودخلت الجناح وبعد نص ساعه دخلت ccu فى البدايه كان عندى عادى وبعدين طلبو منى اروح واسوى اشعه ورحت من الساعه 9 الصبح لين 5 العصر وهم يسون لى الاشعه وانا مستغربه من الى يسونه المهم رديت المستشفى ومن ccu الى icu وبدت رحلت العذاب فتحة بالرقبه لانه اوردى صارت ضعيفه 4 جياس دم وغير انى خذيت بالخاص جيسين المهم ضليت بالعنايه 3 اشهر بعد ما يت لى الجلطه ومكانها بالرئه بسبت البنج الزايد من العمليه 12 ساعه المهم وتسمم بالدم وضغط المهم طلعت من العنايه وصعدت الجناح ورديت بعد نص ساعه عنايه القلب قلبى تعبان وبعدين كملتها باجناح شهر كامل يبون يضبطون جرعت الهبرين حق الجلطه وطلعت من المستشفى اعالج امراض الدم اصغر مريضه عندها جلطه كنت لما اروح العيادة ابجى لما اشوف انى اصغر مريضه 28 سنه المهم انا الحين صار لى سنه الا شهرين وابى انزل كان وزنى 134 والحين 104 بين صاعد ونازل مو راضى ينزل اكثر وانا كتبت هل المقدمه صج طويله بس كان لابد منها علشان نبدى صح وببدء برجيم دشتى لانى جربت كذا رجيم ولانى ما اعرف استمر على رجيم معين اليوم قررت انى ابدى وانا جادة انى انزل هل المره لانى ناويه اشيل الترهل الىصار اب بطنى وناويه انزل على الاقل 35 كيلو وانا متاكدة انكم معاى اقدر لانى صج محتاجه الى يوقف وياى بعد التعب الى تعبته ولانى احس انى انهديت من الى صار فينى كثر ما دشيت المستشفى واطلع كل شهرين طبعا من اثار العمليه يخافون الدكاتره على لانه متوقعين فى احتمال كبير انه اتيلى جلطه ثانيه ومن صجى ابى وقفتكم معاى وراح ابدى وانا حاسه انى راح اوصل هل المره وابى احد يمد ايده معاى لانه الواحد اذا لقه احد معاه يتشجع ويصير فى حافز المثابرة
37
2K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

مدللـه
مدللـه
معاااااااانااااااااااااااااااة انتي مريتي فيييهاا

الله يوفقج اختي على هالريجيم ان شااء الله ويمدج بالقوه ونضعفف كلللللناااااااا ياارب
كلبوزة
كلبوزة
مش عارفة اقولك ايه

لكن الحمد لله على كل شىء

ولكن نصحتى ليكى والله انى خايفة عليكى زى ما تكونى اختى تمام

ما ينفع بعد كل اللى حصل ده انك تتبعى ريجيم من دماغك

لا

لازم تتابعى مع دكتور ويكون كويس كمان

لان كل ريجيم ولة اضراره فمينفعش انك تعملية من نفسك لانه ممكن يكون مش مناسب لطبيعة جسمك
بنت الملوك
بنت الملوك
اعانك الله اخيه قرأت قصتك المحزنه و ما فعلتيه كان مجازفه و هو درس لنا جميعا الله يكفينا شر العمليات و المستشفياات و اسأل الله العظيم رب العرش العظيم ان يشفيك
اسأل الله العظيم رب العرش العظيم ان يشفيك

وان شاء الله يتحقق املك و تنقصين الوزن الزائد بدون عمليه على فكره انا عملت رجيم شهر و لما رحت لاختي قست في ميزانها و جدت نفسي وزني زائد و رحت لاختي الثانيه و نفس وزني و بعدين فجأه نزل كيلوين في الميزان لان الوزن صعب ينزل مره واحده لازم يأخذ وقت طويل و الله يعيننا عليه انا كذا فساتيني السنه الماضيه ضاقت علي الله يساعدنا و يرحمنا من الوزن الزائد بدون تعب
ms.moon
ms.moon
الحمد لله على سلامتك اختي
قلبنا معاكي واتمنى فعلآ ان تحصلي الوزن الي تحبيه
بس مثل ماقالت الاخت كلبوظة
ما ينفع بعد كل اللى حصل ده انك تتبعى ريجيم من دماغك

لا

لازم تتابعى مع دكتور ويكون كويس كمان

لان كل ريجيم ولة اضراره فمينفعش انك تعملية من نفسك لانه ممكن يكون مش مناسب لطبيعة جسمك
وتمنياتي لكي بالتوفيق
من كل قلبي اتمنى ان اكون اول المشجعين لكي اذا اردتي اي مساعدة
راسيني على الخاص
يكفيني حبكم
يكفيني حبكم
لا اله الا الله اختي الكريمه ما عليج شر ان شاء الله و كله اجر و عافية ...

اختي مثل ما قالت لج اختي كلبوزه لازم اتابعين طبيب تغذيه ...

و ان شاء الله يعينج على التنزيل ...