كيف اعدل نوم بنتي عمرها خمس اشهر

الأمومة والطفل

بنتي للحين نومها مش مضبوط احاول لما اتنام المغرب اصيحها قبل الساعه 10 لكن مافييه فايده .... فيه طريقه اضبط فيها نومها ...الله يجزيكم بصراحة تعبت حيل وابو العيال دايم يلومني ويقولوا اني ما اعرف اضبط نومها
3
7K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

صاحبة الإمتياز
شوفي يا اختي انا ولدي الحين عمره 6شهور وحاولت انظم نومه وما اقولك قدرت ميه بالميه لكن حاولت وشوفي طريقتي اكيد بنتك تاخذلها كم غفوة طوال النهار اذا كانت اطول غفوة مثلا 4ساعات خليها بالتدريج تنام بس ساعتين بعدين ساعة وكذا وحاولي تحمميها قبل النوم لان التحميم يساعد الطفل على الاسترخاء ويجيبله النوم والله انا ولدي من الشهور الاولى لعبت في حسبته لعب كل ماجاء وقت تعبي ونومي دزيته ذاك الدش في المويه ونيمته غصب والله شكله كان يحزن اما الحين مافي فايده ينام احيان واحيان يظل سهران معايا طوال الليل.
عاشقة زوجهاوابنها
هو كان عنده 3 شهور نومه اتظبط لكن يوم واحد نام 5 ساعات بالنهار ما ورانى النوم طول الليل ونومه اتقلب لكن خرجنا فى يوم من اول النهار انا وابوه نشترى حاجات واخدناه معانا وحاولنا انه ما ينامش رجعنا على المغرب وحاولنا معاه نلاعبه لحد العشاء بعده نام طول الليل صحى 5 صباحا وثانى يوم رحنا عند ماما واختى قاعدت تلعب معاه ونام حوالى 2 ساعه بس ما بخليه ينام بعد العصر لانه لو نام بعد العصر يبقى هيفضل طول الليل صاحى يبقى حبيبتى ما تخليهاش تنام قبل المغرب ابدا وما تخليهاش تنام 3 ساعات على بعض ساعتين وتصاحيها علشان ما تشبعش نوم و قبل العصر تصحيها وتخليها تنشغل باى حاجه وحاولى ما يكونش البيت هادى زياده عن الزوم وبكده هاتنام باليل علشان ما اخذت راحتها بالنهار وهذه هى تجربتى مع ابنى ارجو ان اكون افادتك حبيبتى :)
تهلل البهية
تهلل البهية
تصدقين اختي انا عندي نفس المشكلة عسى ربي يحفظة ويرعاة بس هذا انا احاول اصحى انا وهو الساعة 11 الصبح يجلس افطرة والعب معاة ويجي ابوة من الدوام ويلعب معاه لحد الساعة 1ونص 2 بالكثير وينام لحد الساعة 3 بعدين يصحى اغدية واخلية بالعربية يلعب بألعابة لحد الساعة 5 او 5 ونص بالكثير ويناااااااااام لحد الساعة 8 وبعدها اخلية صاحي بالقوة حتى الساعة 11 ونص وينام وانشاء الله اكون افدتك