SOFATEN
SOFATEN
طيب اختي انتي سويت لها العملية لما كان عمرها سنتين ؟
لان ما ينفك الا بعمليه حسب كلام الدكتور لان الصراحة اعرف وحده نفس مشكلتك
وخايفة تسوي العملية هي سهلة و لا لا؟
وانتي حاولي ما تعقدي البنت او تحسسيها بالنقص في هذه النقطة و القاعدة النورانية شيء ممتاز
ان شاء الله تتحسن و تكبر و تنسى
فراشه فوشيه4
فراشه فوشيه4
طيب اختي انتي سويت لها العملية لما كان عمرها سنتين ؟ لان ما ينفك الا بعمليه حسب كلام الدكتور لان الصراحة اعرف وحده نفس مشكلتك وخايفة تسوي العملية هي سهلة و لا لا؟ وانتي حاولي ما تعقدي البنت او تحسسيها بالنقص في هذه النقطة و القاعدة النورانية شيء ممتاز ان شاء الله تتحسن و تكبر و تنسى
طيب اختي انتي سويت لها العملية لما كان عمرها سنتين ؟ لان ما ينفك الا بعمليه حسب كلام الدكتور لان...
الحمد الله ماسويت عمليه لها انفك الربط من حاله وهادي حاله طبيعيه جدا تحصل للاطفال

اللهم امين
SOFATEN
SOFATEN
يعني راجعتي بها دكتور لان اختي نفس حالتك مع بنتها وخايفة من الموضوع البنت الان عمرها خمسة و نطقها فيه مشكلة بس هي بنتها صح مو زي الصورة اتحسن الحمد لله بس لسانها ما تقدر تطلعة كويس لما يطلع يكون كانه قلب و ما تقدر ترفعه يعني نقلها المسي شفتك العلوية بلسانك ما تقدر.
أم هــاشم
أم هــاشم
دخليها هالفترة تحفيظ قران او جيبي لها معلمه تحفيظ البيت والله غير ينطلق لسانها ...

فاكرة واحد من اخواني بعض الحروف ماينطقها صح مثل حرف الكاف ينطقه تاء وحايس الدنيا حوس وماشاء ربي يسخر له مدرس التحفيظ

ويعلمه لحد ماصار ينطق الحروف صح هذا الكلام زمااان الان ماشاء الله رجال متزوج ...

الشغله يبغى لها صبر ووقت وان شاء الله ماتجي المدارس الاوبنتك تنطق كل الحروف بكل وضوح ...
فراشه فوشيه4
فراشه فوشيه4
يعني راجعتي بها دكتور لان اختي نفس حالتك مع بنتها وخايفة من الموضوع البنت الان عمرها خمسة و نطقها فيه مشكلة بس هي بنتها صح مو زي الصورة اتحسن الحمد لله بس لسانها ما تقدر تطلعة كويس لما يطلع يكون كانه قلب و ما تقدر ترفعه يعني نقلها المسي شفتك العلوية بلسانك ما تقدر.
يعني راجعتي بها دكتور لان اختي نفس حالتك مع بنتها وخايفة من الموضوع البنت الان عمرها خمسة و...
لا ما كشفت عند الدكتوور فك اللسان من حاله من دوون عمليه وسمعت انه العمليه بسيطه جدا مجرد قص اختك لا تخاف وخليها تعمل تمارين لسان

هاده كلام اخصائية نطق في احد المنتديات حالة بنتي زيها بالضبط يجب الذهاب الى اخصائىهتخاطب
2-دى تمارين للسان اعمليها ليهhttp://specialneed-eg............../2...g-post_18.html
داالموقع بتاع الجمعيه بتاعتى
3-الصبر الصبر الصبر معاه كتير ومتحسسوش انه مشتبيعى ومتخليش حد يتريق وترحيله المدرسه تفهميهم كدا وكمان المدرسه بتاعه تعرفيهاده وتهتم
4-اعدى معاه وخليه ينطق معاكى الكلمه وراكى وانطقيها كذا مره حتى لوغلط وانطقى الكلمه بشويق وبينيه حركت لسانك فى الحرف اللى بيتلخبط فيه مش تياسى ولاتحسسيه انك زهقتى منه
5-لما يتحسسن شويه شويه شجعيه واعمليه او اديه حاجه بيحبهاهديه لعبه والحاجات ديه
6- خليه يمدغ لبان كتير بيقوى العضله بتاعت الفتمارين مساعدة على النطق والكلام