زوجة ابوياواسلوبها معايا

الأسرة والمجتمع

السلام عليكم
انا بدخل فى المشكلة بدون مقدمات انا والدى اتجوز من قريب لتالت مرة امى متوفية وكان متجوز عليها وهى عايشة واحنا صغيرين وورانا الويل احنا وأمى وكان دايما ينصر مراتة علينا وكانت توصل للضرب علشانها المهم كبرنا واجوزنا ووالدتى توفيت ومراتة مرضتت وطلبت منه الطلاق واخذت كل اللى عنده وراحت عاشت مع اهلها وكان مديون ومطارد من طوب الأرض وانا واختى وقفنا جنبه وساعدناه وجبناله سكن وهو فى كل مكان يدعى عليا انا بالذات ويتكلم فى حقى كلامك مش سليم بس الكل عارف انه بيظلمنى لأنهم شايفين انا بعمل ايه معاه وبصراحه هو دايما يعاملنى انا بطريقة وحشة وانا اكتر واحدة واقفة جنبه وبساعده وبراعى ربنا فيه خوف من الله المهم اشتكى من الوحدة وانه مش قادر يعيش لوحده وقال لازم اتجوز انا لسه صغير مع العلم انه جد لشباب اللى هما ولادى وولادد اختى وقفنا جنبه واتجوز وقولنا ليه من الأول شوف ست تكون كبيرة تؤنس وحدتك وتخدمك راح اتجوز واحدة صغير ة وحملت منه وجاب بنت طبعا ظروفة المادية صفر وكل شوية يجى يشتكى من ظروف الحياة طيب احنا قولنالك من الأول واترجبنا فيك تتجوز حرمة من سنك المهم مراته بنعاملها كويس جدا بس هى مش عارفة ليه مش طيقانى وعرفت من اختى ان ابويا قايل ليها كلام كتير عنى مش مظبوط اختى قالتلها ان انا اكتر واحدة حنينه عليه وحرام ينكر حقها المهم مراته اسلوبها معايا وحش جدا هى ولدت من يومين ورحت انا اخذتها من المستشغى وروحتها بيتها وكان معاها كل اهلها ولقيت اهلها برضوا مش طايقينى ومعاملتهم فيها استخفاف ليا وتعالى وانا من النوغ اللى مش بعرف اخذ حقى من حد وبيصعب عليا نفسى بعد كل ده الرغى هما عاملين سبوع للنونة يوم الأربعاء وانا بعد مقابلتهم بفكر مرحوش السبوع وابويا ممكن يزعل عاوزة اعرف ازاى اتصرف معاهم لأنهم كانهم متحفزين لأى كلمة بقولها هى ممكن تبان المشكله بسيطة بس تعبانى جدا لأن ربنا يعلم اتظلمنا من ابويا قد ايه وخلاص كبرنا واعصابنا مش مستحملة واسفة على الأطالة بس كنت عاوزة احطكم معايا فى الصورة ربنا يبارك فيكم ويصلح حالكم
11
1K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

بوتيك جلنار السيالي
ماشاء الله ربنا يرزقك بر اولادك وطاعتهم

وبخصوص السبوع روحي من باب انه تبارك وتشارك
وحاولي ماتحتكي كتير وتدققي بكلامهم

وربنا ييسر امرك
أحلام عمرنا
أحلام عمرنا
ماشاء الله ربنا يرزقك بر اولادك وطاعتهم وبخصوص السبوع روحي من باب انه تبارك وتشارك وحاولي ماتحتكي كتير وتدققي بكلامهم وربنا ييسر امرك
ماشاء الله ربنا يرزقك بر اولادك وطاعتهم وبخصوص السبوع روحي من باب انه تبارك وتشارك وحاولي...
تسلمى ياغالية على اهتمامك وردك
..صمتي سر هيبتي..
حبيبتي روحي السبووع وطنشي ولا تشيلي ببالك
ربنا يسسعدك ويديك على قد نيتك
بالتوفيق لك..
برووئه
برووئه
اذا جأت على أبوك اتحملي يمكن يتدلل في ناس تتعامل معاك وحش على اساس تفهمك انك مقصره

و تقومي انتي تداريهم اكثر وأتوقع هذا اللي بيسويه أبوك و الله اعلم

اما زوجته و اهلها ليه تتحملي منهم التعامل هذا علشان ايه ؟ هم لهم فضل عليك ؟

حتى لو أبوك قال لهم كلام وحش يعني برضه ضروري الاحترام

اثنين مثلا متخانقين أجي أنا الغريب ادخل راسي بينهم ليه؟

اذا انها ما شافت منك شي بطال او معامله سيئه مش من حقها تعاملك كذا لو أبوك قايل لها ايه

و الاسبوع مش ضروري تروحي اذا متوقعه معامله سيئه

و أبوك لا تقصري معاه في حدود مقدرتك متى ما احتاج واصبري ع معاملته

وكمان لاتضغطي على نفسك كثير انتي مو مكلفه تصرفي على زوجته و بنته

اعطيهم من مالك بالقدر المستطاع

وهو رجل بالأول و الاخير ولازم يتحمل نفقات بيته

فبلاش يتواكل على البنات و ينتظر مساعدات بدون ما يعمل و يجتهد ولازم يعرف ان قراراته غلط و يتحملها

و كمان برضه لازم زوجته وأهلها يحترموا الإنسانه اللى بتوقف جمبهم

قال على رأي المثل ( سمكه ماكوله مذمومه )

يعني لمتى يغلطوا و نسكت عن الغلط ليه هم لهم فضل علينا علشان نداريهم؟

أبوك فقط اللي تداريه

أنا اشوف انه لازم تغيري طريقه تفكيرك اذا تبغي تصلحي الامور

يعني تنتظري ايه بكره أختك الصغيرة تكبر كمان و تصير زي أمها وأبوها لا احترام ولا تقدير !؟
anyway
anyway
حبيبتي مصيرهم يعرفون معدنك الطيب

زوجه ابوك ,يمكن ابوك الله يهدية معبي راسها بالكلام عنك

خليكي رسمية ومحترمة جدا معاها وبحدود , وتعالي مع اختك وخليكم على قلب واحد , اختك اذا بدت تكبر شوي خذيها معك طلعيها جيبي لها العاب وهدايا , يمكن زوجه ابوك غيرانه يعني هي خذت رجال كبير وبناته من عمرها و كان متزوج قبلها مرتين وبرضوا ماديته ماعنده حاجة , وتقارن بين وضعك ووضعها ( دائم التزمي بالاذكار )

من ناحية الصرف معليش تعطي ابوك بس لازم ابوك يقوم ويشتغل ويصرف على زوجته وبنته , اذا كل شوي بتساعدونه ماراح يصحى ويساعد نفسه