بتوشه
بتوشه
السلام عليكم جزاك الله خيرآ
السلام عليكم جزاك الله خيرآ
االسلام عليكم
اولا يا اختي اذا كنتي تريدين النصح فاعزريني اسلوبك غير مقبول انتي تتهمي البنات بانهم يعروفون انه محرم ويستخدمونه وبعدين مين قال انو الجلاتين محرم انا فى ماليزيا كنت اشتري الجلاتين من محلات الصينين واستخدمه عادى لانه جلاتين بحرى اجار اجار وجيت لندن وكمان بشتريه من اقرب سوبر ماركت وهونباتى مافيش حاجه فى الدين بتحرم استخدام الجلاتين الا اذا كان مصنع من مواد محرمه وما اععتقد شى محرم ينباع بسهوله فى دوله عربيه وهذا شغل الحكومه مش اججتهاد الافراد وبعدين تتخيلى ان واحده من العضوات مثلاا تشوف ان الجلاتين مصنوع من خنزير وتحطه عاااااادى
ليلى محمد64
ليلى محمد64
الاخت بتوشة :
جازاكي الله خيرا واؤيدك في كلامك
ودي اعرررس
ودي اعرررس
االسلام عليكم اولا يا اختي اذا كنتي تريدين النصح فاعزريني اسلوبك غير مقبول انتي تتهمي البنات بانهم يعروفون انه محرم ويستخدمونه وبعدين مين قال انو الجلاتين محرم انا فى ماليزيا كنت اشتري الجلاتين من محلات الصينين واستخدمه عادى لانه جلاتين بحرى اجار اجار وجيت لندن وكمان بشتريه من اقرب سوبر ماركت وهونباتى مافيش حاجه فى الدين بتحرم استخدام الجلاتين الا اذا كان مصنع من مواد محرمه وما اععتقد شى محرم ينباع بسهوله فى دوله عربيه وهذا شغل الحكومه مش اججتهاد الافراد وبعدين تتخيلى ان واحده من العضوات مثلاا تشوف ان الجلاتين مصنوع من خنزير وتحطه عاااااادى
االسلام عليكم اولا يا اختي اذا كنتي تريدين النصح فاعزريني اسلوبك غير مقبول انتي تتهمي البنات...
ضي الهدى
ضي الهدى
لو شفتوا المقطع عرفتوا عن ايش اتكلم
ماليزيا لديهم مصنع لصناعة الجلاتين
لاكن اتكلم عن الى عندنا
صناعته برازيليه
فيه جلاتين حلال وفيه حرام
ولاكن الى بنستخدمه بقري برازيلي ومنتشر في المحلات
شف صورة بعض الجلاتين الى بستخدموه العضوات برازيلي وصيني
وبعدين الاغلبيه بتعرف اشياء فيها شبهه وعادى
اقول الحققيقه
لا اتكلم ابدا عن الجلاتين الى مصدره اسلامي