كيفكم ياشيفات عالم حواء

ودي اتشوفوا معاناتي في عمل الترمس اعرف انكم بتسخفوني لانوا سهل التحضير بس ياويلاه لو شفتي ايش قد كان طعمه مر بعد ماسويته وسلقته

اسمعوا الحكايه من الاول جبت من الجمعيه الترمس الي هو عباره عن حب مفلطح وصغير وناشف ونقعته لمدة يوم كامل في ماء فاتر واليوم الثاني قمة صفيته من الماي وغسلته وجبت طنجره او حله وغمرتوا بالماء وخليتوا يغلي بس شوفوا الصاعقه لما نشفة الماء عنوا رديت غسلتوا بالماء ودقت حبه منوا كهربتني وقلة شو هاد الترمس المر مابعرف يابنات كيف اتعامل مع الترمس وكم مدة نقعه وكيف اعرف انوا حلوا والحين بأسلقه في صديقات ليه بس شو الترمس يطلع من تحة ايدهم ولا مراره ولا هم خجلة اسالها لانوا شي مايستاهل السؤال بس قلة خلاص اخواتي في عالم حواء بيدلوني شو الطريقه الصحيحه
03-07-1426 هـ, 07:43 مساءً

لا توجد تقييمات لهذا الموضوع

يمكنك البدء بإعطاء تقييم عبر الضغط على النجوم أدناه:
5
4
3
2
1
اهلين اختي بالنسبة للترمس في نوعين حلو ومر بالنسبة للنوع اللي عندك بعد ما نقعتيه وغلتيه واستوىلازم تغيريله الماء كل فترة وتزيدي شوية ملح وضلي غيريله الماء لحتى تحسي انه طعمه صار منيح وان شاءالله يضبط معك
03-07-1426 هـ, 08:10 مساءً

الترمس فى العادى بعد ما تسلقيه تغيرى المية عليه فى اليوم كذا مرة

مش مرة او مرتين بس يعنى لو مثلا كل 3ساعات لو تقدرى

هتلاقى المية اللى بتنزل لونها اصفر وهى اللى بتدى الطعم المر ودى على ما باسمع ان بتنزل فيها كل سموم الترمس
يعنى لازم لازم لازم انها تتغير وتقعدى تغيرى المية عليه حوالى يومين او تلاتة

لحد ما فى الاخر تلاقى المية بتاعته بقى لونها صافى ورايقة مش فيها اصفرار زى الاول

فى الوقت ده تقدرى تملحيه حسب ما تحبى وتاكليه

<<<< مع احترامى للاخت تمر حنة لكن لو هاتفضلى تزيدى الملح فى الفترة اللى وانتى لسه بتغيرى المية بتاعة الترمس يبقى ممكن انه يطلع مالح لانك بتحطى الملح وتسيبيه فترة لحد ما تغيرى المية وتحطى ملح تانى وتسيبيه >>>>

وطبعا لما تيجى تغيرى المية بتكون تحت الحنفية بماء جارى تصبى المية اللى كان الترمس منقوع فيها وتشطفيه << تغسليه >> بالمية وبعدين تملئى المية النظيفة

ويستحسن انك مش تنقعيه بعد ما يتملح فى حاجة الومنيوم او استانلس لانهابتسود من الملح يعنى تضعيه فى طبق بلاستيك

معلش انا اسفة للاطالة لكن حبيت اقولك كل اللى اعرفه واللى باشوف الوالدة بتعمله

ويارب تعمليه تانى ويكون ناجح
03-07-1426 هـ, 08:39 مساءً

شنو الترمس ؟؟؟؟
04-07-1426 هـ, 02:15 صباحاً

اضافه لماذكروه الاخوات انا احب اسلقه بشويه خل ابيض وملح حسب الرغبه ..
04-07-1426 هـ, 01:38 مساءً

الساعة الآن 06:56 .