اختى بما انك اداريه بطبعك ليه ما تفكرى تفتحى روضه للاطفال
يعنى تخدى مكان بالايجار وتاثثيه للروضه وممكن تشوفى حد معاكى يشاركك
والعمل بيبقى فتره صباحيه ومده قصيره وتشوفى عامله للنظافه ومدرسه لو انت ما عندك خبره بالتعليم
وتقدرى تعلنى عن الروضه فى المنتدى كام وحده نزلوا مواضيع عن روضات للاطفال انا شخصيا وحده منهم ابحث عن روضه سعرها معقول تعلم انجليزى وقران فى نفس الوقت وتكون نموزجيه تشمل الجانب العربى فى الاخلاق والدين والاجنبى فى اللعب والتعليم
وانا على اتم الاستعداد لمشاركتك فى المصروفات والعمل فى الروضه والتجهيز وكل شىء لو عجبتك الفكره رسلينى على الخاص علشان نلحق الوقت ديق والعيب الكبير فى الموضوع ده اننا اتاخرنا كتير
فكرتك حلوة بس ما عندي راسمالها
وانا من المدينة وإنت من الرياض
يعني .......................الله يكتب إللي فيه الخير
وأشكرك كثييييييييييييير على إهتمامك
والله يجزاك خير
عزيزتى مش مشكله راس المال ومش شرط اكون انا بالذات اعرضى الفكره على بنات المدينه
او ابدئى فى بيتك وحطى كام اعلان او اعرضى على بنات المنتدى وابدئى ولو بعدد قليل وبعدين ربنا يذيدك ويبارك لك
على فكره انا عملت الموضوع السنه الماضيه وفتح على باب رزق من نوع تانى وللاسف انا بطلت لان معظم اللى جابوا ولدهم عندى عايزين يسبوهم فتره بعد العصر وانا عندى 5 اطفال وفى المدارس وانا اللى بذاكر لهم لذلك انا وقفت المشروع علشان خاطر ولادى
أحاول والله كريم
شكرا أختي
غاليتي أم ريان
ابدئي من بيتك باستقبال أطفال في الفترة الصباحية
و رعايتهم .... يعني حضانة
..................

سأعطيك أفكار

............................

... أقدمت عليها إحدى لأخوات .... و هي أنها تعمل مأكولات في بيتها و تبيعها لمن يطلب منها .... صاروا الناس يحجزون عندها بالكميات .... و هم اللي يأخذون الطلبات من بيتها ..... و بعدين عملت لها مطبخ خارجي .... و جهزته بكل الاحتياجات ... و ماشاء الله الطلبات مش ملحقة عليها ........

...........................

فكرة أخرى ......... تتعاملين مع خياطة ... أعطيها الموديل و الكلف و القماش و عليها تخيط .... و إنت تبيعين .......أو تتعاملين مع شخص يبيع لك في البيوت

...........................

هذه إحدى الأخوات تتعامل عن طريق الانترنت مع جهات في بانكوك .... و تجلب لها أوراق هدايا و شرايط و كلف مميزة بسعر زهيد ......... و فتحت لها كشك صغير في زاوية من الجمعيات ( السوبر ماركت ) ..... و جلبت عاملة فلبينية .... تقوم بلف الهدايا ..........
يعني كشك لتغليف الهدايا ........... تقول أحصل على ربح أكثر من راتبي بكثيييييييير .....
و راتب يتجاوز 9000درهم اماراتي

..........................

و لك ودي و تقديري
[img]http://www.******.net/free/aldou7sari/91.gif[/img]

الساعة الآن 09:03 .