don
don
دون موتى نودى ما حدش يروح القسم اليومين دول انا فى فتره انتخابات ومش عايزه فضايح هو انا عشان نتى بايظ ارجع القيكم عزلتم؟؟ طب وبعدين فيكوا بجىىىىىىىىىىىى انتوا كل مره تعملوا فيا العمله دى وانا ساكته ....... غالبا لو عملتم حاجه ثانى هعاقبكم بس لا حرام متهنوش عليا ده انتوا كناكيت فلبى من جوه فشتى بت يا نودى انتى وموتى مين راح القسم ومين خرم عين اخوه ؟؟ انا مش مختفيه يا موتى انا كنت مهروسه فيه قطر عدى عليا بعيد عنك – زى توم وجرى كده – وبعدين روحت لدون فكت التطبيقه – ربنا ستر - حرام عليكى يا نودى هتودى موديرك الصاله ؟؟!! هو ايه انتى ما فيش فى قلبك رحمه ما لكيش اخوات صبيان ده حتى الراجل يابانى يعنى اصلى مش تقليد. عموما ما علينا انا نزلت النهارده اشوف لكم اليخوته انا والواد محمد يا دون – ماشى يا دينا – ولقيت واحد مش بطال بس لسه بقى هنفرشه – همتكم يا رجاله – ازيك يا احلام رمضان كريم بصوا بقى انا هحرمكوا منى خمس ست ايام يمكن اكثر يمكن اقل – بدور على اليخت ايه فيه حاجه؟؟- ارجع الاقيكم عاملين لى كل الى فى نفسى – ولاننا غالبا مش هناكل غير سمك لاننا هنبقى وسط الميه عايزه الى وعدتينى بيه يا دون ان شاء الله على الخاص – انتوا زعلانين لالا مش تزعلوا خالص هبقى ابص عليكم من بره والى نفسه فى شباشب يقولى – غالبا ده بقى سلاح مش خاص بدون بس – بموت فيكم وبحبكم اوىىىىىىى
دون موتى نودى ما حدش يروح القسم اليومين دول انا فى فتره انتخابات ومش عايزه فضايح هو...
انا جيت يا دون، و سامحوني لو انا مش مرتبة زيكم بس انا باكتب طرق الفول و المدير قاعد يصرخ مش عارفة الفرق بين المحافظة و الاقليم!!(( نوووودى ))

1- الفول بالزيت و الكمون:
يضاف للفول عصير ليمون و ملح و كمون و زيت (ذرة او زيتون زي ماتحبوا).

2- الفول بالدقة:
تجهز دقة من ثوم مدقوق و ملح و كمون و كركم و ليمون و نضيفها عليه مع زيت و ممكن نضيفله طحينة.

3- الفول بالسلطة:
تقطع طماطم مكعبات صغيرة و بصل و فلفل أخضر برضه مكعبات صغيرة و نضيف لهم ملح و كمون و خل و ليمون و نضيفهم للفول و نحط زيت و طحينة حسب الرغبة.

4- الفول بالطماطم:
تقطع الطاطم مكعبات صغيرة و لما الفول يسخن نضيفها و نتركها إلى أن تذبل ثم نضيف الليمون و الملح و الكمون و الزيت.

5- الفول بالسمنة أو الزبدة:
نضيف للفول سمن أو زبدة حسب الطلب و بدل الكمون بنضع فلفل أسود و ملح.

6- الفول بالبيض:
نقلي البيض عادي و بعدين نضيف له الفول و ملح و فلفل أسود.

7- الفول بالثوم و الطماطم:
نقطع فصوص الثوم بالسكين شرائح بالعرض و نقلبها في السمن أو الزبدة حتى يصير اللون ذهبي و بعدين نضيف الطماطم المقطعة مكعبات و نضع ملح و فلفل اسود و بهارات و لما الطماطم تذبل نضيف الفول و نقلبه كويس.

8- صينية الفول بالبيض في الفرن:
نفس الخطوات السابقة ننفذها و بعدين نضع الفول الساخن في صينية الفرن و نكسر عدد البيضات اللي نحبه عليه بحيث يكون الصفار سليم و بعدين ندخله الفرن ونولعه من تحت شوية لحد ما البيض يستوي و بعدين نولع الشواية من فوق شوية لحد مالوجه يكون ذهبي.

9- البيض بالسجق:
نجيب السجق و نقطعه و نحمره في السمن و بعدين نضيف الفول و الملح و الفلفل الاسود.

10- الفول بالباذنجان:
لو باقي عندك شوية مسقعة أو باذنجان مقلي أو بابا غنوج قلبيه مع الفول و ضيفي ليمون و ملح و كمون و زيت بيبقى طعمه روعة.

امممممم، مفيش حاجة في دماغي دلوقت تاني يا دندونة بس لو افتكرت حارجع لكم تان
don
don
دون موتى نودى ما حدش يروح القسم اليومين دول انا فى فتره انتخابات ومش عايزه فضايح هو انا عشان نتى بايظ ارجع القيكم عزلتم؟؟ طب وبعدين فيكوا بجىىىىىىىىىىىى انتوا كل مره تعملوا فيا العمله دى وانا ساكته ....... غالبا لو عملتم حاجه ثانى هعاقبكم بس لا حرام متهنوش عليا ده انتوا كناكيت فلبى من جوه فشتى بت يا نودى انتى وموتى مين راح القسم ومين خرم عين اخوه ؟؟ انا مش مختفيه يا موتى انا كنت مهروسه فيه قطر عدى عليا بعيد عنك – زى توم وجرى كده – وبعدين روحت لدون فكت التطبيقه – ربنا ستر - حرام عليكى يا نودى هتودى موديرك الصاله ؟؟!! هو ايه انتى ما فيش فى قلبك رحمه ما لكيش اخوات صبيان ده حتى الراجل يابانى يعنى اصلى مش تقليد. عموما ما علينا انا نزلت النهارده اشوف لكم اليخوته انا والواد محمد يا دون – ماشى يا دينا – ولقيت واحد مش بطال بس لسه بقى هنفرشه – همتكم يا رجاله – ازيك يا احلام رمضان كريم بصوا بقى انا هحرمكوا منى خمس ست ايام يمكن اكثر يمكن اقل – بدور على اليخت ايه فيه حاجه؟؟- ارجع الاقيكم عاملين لى كل الى فى نفسى – ولاننا غالبا مش هناكل غير سمك لاننا هنبقى وسط الميه عايزه الى وعدتينى بيه يا دون ان شاء الله على الخاص – انتوا زعلانين لالا مش تزعلوا خالص هبقى ابص عليكم من بره والى نفسه فى شباشب يقولى – غالبا ده بقى سلاح مش خاص بدون بس – بموت فيكم وبحبكم اوىىىىىىى
دون موتى نودى ما حدش يروح القسم اليومين دول انا فى فتره انتخابات ومش عايزه فضايح هو...
فول بالطحينة</B>
</B>

فول مدمس
طماطماية
معلقة كبيرة بقدونس مغسول ومفروم
نص معلقة صغيرة ثوم مهروس
معلقة كبيرة طحينة
معلقة خل
معلقة عصير ليمون
معلقتين كبار زيت
ملح و كمون
الطريقة</B>
سخنى الفول واهرسية بالشوكة وقطعى علية الطماطماية قطع صغيرة
ضعى فى طبق الطحينة والخل والزيت والثوم و البقدونس واخلطيهم كلهم مع بعض
وبعدين ضعيهم على الفول وتبلى بالملح والكمون
وبالهنا والشفا
don
don
don don :
فول بالطحينة&lt;/B&gt; &lt;/B&gt; فول مدمس طماطماية معلقة كبيرة بقدونس مغسول ومفروم نص معلقة صغيرة ثوم مهروس معلقة كبيرة طحينة معلقة خل معلقة عصير ليمون معلقتين كبار زيت ملح و كمون الطريقة&lt;/B&gt; سخنى الفول واهرسية بالشوكة وقطعى علية الطماطماية قطع صغيرة ضعى فى طبق الطحينة والخل والزيت والثوم و البقدونس واخلطيهم كلهم مع بعض وبعدين ضعيهم على الفول وتبلى بالملح والكمون وبالهنا والشفا
فول بالطحينة&lt;/B&gt; &lt;/B&gt; فول مدمس طماطماية معلقة كبيرة بقدونس مغسول ومفروم نص معلقة...
فول بالفلفل الاخضر</B>
</B>

فول مدمس
نص معلقة صغيرة ثوم مهروس
واحدة فلفل رومى
كوب عصير طماطم
ملح وفلفل وكمون
2 معلقة زيت (او ممكن لو بتحبية بالزبدة يبقى معلقة زبدة)
الطريقة</B>
ضعى الزيت او الزبدة على النار وحمرى فيه الثوم لحد ما يصفر
ضعى علية عصير الطماطم وخليها على النار لحد ما تتسبك
ثم ضعى الفول وشوية مياة صغيرين
قطعى الفلفل مكعبات صغيرة وضعية على الفول و تبلى بالملح والكمون
يغلو غلوة مع بعض
واغرفية بالهنا والشفا
don
don
don don :
فول بالطحينة&lt;/B&gt; &lt;/B&gt; فول مدمس طماطماية معلقة كبيرة بقدونس مغسول ومفروم نص معلقة صغيرة ثوم مهروس معلقة كبيرة طحينة معلقة خل معلقة عصير ليمون معلقتين كبار زيت ملح و كمون الطريقة&lt;/B&gt; سخنى الفول واهرسية بالشوكة وقطعى علية الطماطماية قطع صغيرة ضعى فى طبق الطحينة والخل والزيت والثوم و البقدونس واخلطيهم كلهم مع بعض وبعدين ضعيهم على الفول وتبلى بالملح والكمون وبالهنا والشفا
فول بالطحينة&lt;/B&gt; &lt;/B&gt; فول مدمس طماطماية معلقة كبيرة بقدونس مغسول ومفروم نص معلقة...
فول بالزبدة والثوم</B>

فول مدمس
2 معلقة صغيرة ثوم
معلقة كبيرة زبدة
معلقة عصير ليمون
ملح وفلفل وكمون
الطريقة</B>
ضعى الزبدة على النار وحمرى فيها الثوم ثم ضعى عصير الليمون وقلبيهم
ثم ضعيهم على الفول وهو سخن وتبللى بالملح والفلفل والكمون
ويغرف وبالهنا والشفا
don
don
don don :
الفول المدمس</B>

اولا طبعا نقي الفول وفي نوع في مصر الفول كبير شويه
تحطي كبايه ونصف في ميه من العصر مثلا
وبعدي ن تحطي في قدره الفول طبعا الصغيرة اللي موجوده في اي سوبر ماركت تحطي الفول بعد ما تغسليه وعليه ميه تقريبا ضعف الفول وبعدين انا بحطه على النار يغلي الاول وبعدين بكون مشغلة السخان الكهرباء الصغير
المهم بعد مايغلي غلوة على البوتجاز بحطه على السخان واضيف 1-فص ثوم
1-
واحده طماطميه+ 3 معالق عدس اصفر+ او ربع معلقه بيكنج بودر اوكربوناته
وطبعا ده عشان القشره بتاعت الفول متتعبش القولون
وتغطيه من بليل لحد الصبح على السخان واول ما تفتحي القدره حطي معلقه زيت اي زيت
واقفليه وبعدين حطيه في علبه بلاستك مقفوله وطبعا اول ماتفتحي القدرة شيلي الثوم زي ما هو وارميه وبعدين خدي على قد الي عاوزة تعمليه يوميا

بالنسبة للفول المدمس</B>

يفضل طبعا انك تنقعى الفول لمدة ساعتين قبل ما تعملية
و نحطى معاة طماطماية و شوية عدس اصفرضغيرين و حيطلع هايل

و ممكن لما تحطية فى الثلاجة تخطية فى علبة بلاستيك و نعصرىعلى الوش لمونتين او ليمونة و تبقى تاخدى منة بالملعقة كل ما تعوزى حيبقى زى ماهو