الملوخية</B>
</B>
اغسلى الملوخية كويس وقطفيها وافرشيها على جرنال فى الشمس علشان تنشف ثم خرطيها بالمخرطة المخصوصة بالملوخية (اظن كلكم عارفينها اللى عاملة زى القارب ) نضع عليها من 3 ل 4 معالق كبيرة اما ماء او شوربة وقلبيها كويس يعنى كأنك بتفكيها ثم تعبى فى اكياس وتبططيها بأيدك علشان تبقى زى الاكياس اللى بنشتريها او ممكن فى علب بلاستيك

ملحوظة ...لكل نص كيلو ملوخية من 3 ل 4 معالق كبيرة شوربة او ماء

القرنبيط</B>
</B>
شيلى الراس الكبيرة الجامدة وقطعيها وردات صغيرة منفصلة عن بعضها واسلقيها فى ماء مغلى لمدة 3 دقايق مع وضع عصير ليمونة الى الماء المغلى حتى يفضل لون القرنبيط ابيض زى ماهو تشيلية من الماء وتسبيه لحد ما يبرد وتعبية فى الاكياس

البزنجان</B>
</B>
</B>
نقشر البزنجان ونقطعه اما حلقات تو مربعات (زى ما انتى عاوزة )ورشى علية شوية ملح ولما يطلع مايته اضغطى علية بأيدك . ثم اقلية فى الزيت لحد ما يبقى لونه دهبى ثم يوضع على الورق الماص للدهون لحد ما يبرد .تعبيه فلى اكياس على هيئة صف بجانب بعض ثم ضعى فوقه قطعة ورقة زبد وبعدين رصصى الصف التانى .

ملحوظة</B> :

لما بتسلقى الخضار مثلا 3 دقايق يبقى تبردية تحت ماء الحنفية برضة 3 دقايق يعنى نفس وقت الغلى لازم يكون هو نفسه وقت الشطف
لاتضعى اى ملح على الخضروات الا بعد ما تطبخيها وتستوى

لازم وأنتى بتعبى الخضار فى الاكياس تفضى الكيس كويس من الهواء

عند تسويتها توضع على طول وهى مجمدة من غير ما تسيحيها

وبالهنا والشفا وكل عام وانتم بخير

تسلمى يا منى مانحرمش منك ودايما كدة وانتى معانا وكل سنة وهنا طيبة وعقبال 10000 سنة

طيب يا قمراية اول سؤال لى فى الملف
ليه لما بعمل الكالمارى ( السبيط ) الخلطة بتقع منه فى الزيت يعنى انا بتبله واحطه فى دقيق واقليه كويس بيعمل cover بانيه كده ليه بيقع من عليه او مش كله يعنى جزء منه مع انى لما باكله بره فى مطاعم الاسماك الكبيرة بيبقى مش واقع خالص
انا شفتهم مقطعينه فى مطعم البرج بتاع بورسعيد شرايح طويلة مش قاسمين السبيطاية 2 زى ما كنت بعمل فقطعته شرايح طويلة شيه البطاطس المقلية بشس برضه وقع جزء من البانيه بتاعه

ربنا لا تؤاخذنا ان نسينا او اخطانا
اللهم استرنى فوق الأرض وتحت الأرض ويوم العرض عليك
آمين
بعد اذنك يا don
فول بالبيض المسلوق:
نحط للفول عصير ليمون و ملح وفلفل أسود و كمون و زيت وتكوني سلقة بيض عادي ونقطعة و يقلب مع الفول ( يا سلالالالالالالام طعمة وهم) و يا سلام لو زعتر دقة عليه mmmmmmmmmmmmmmmmmm...
بالهنا

الساعة الآن 10:49 .