don
don
مارديتوش عليا تعرفوا البروكسل ؟؟؟؟علشان لو تعرفوة الحق اكتبلكم وصفتين سهلين جدا تعملوهم فى رمضان قبل ما اقوم اعمل المحشى للغداء طبعا بدام محشى مش حشوف حد منكم كله حيهرب
سمسمة كتبتلك اللينك بتاع الموضوع
don
don
يا دون عندي سؤال بس مش تضحكي عليا علشان الخيبه ماشي؟ لما تبقي في وصفه مكتوب كميه الدقيق بالجرام يبقي لازم اوزن صح؟ طب انا عندي كوب المقياس اللي متعاير بالكوب و جنبه مكتوب بالملل يبنفع ده للدقيق و لا سوائل بس؟ ياريت تفهميني اكتر حكايه المعايير دي
يا دون عندي سؤال بس مش تضحكي عليا علشان الخيبه ماشي؟ لما تبقي في وصفه مكتوب كميه الدقيق بالجرام...
لا يا رانيا لان فية مقادير سوائل بتبقى فعلا بالملى ومقادير بتبقى بالجرام وفية بالليتر وفية بالكوارت فطبعا لما توزنى تكيلى الجرام بالجرام حيبقى عن طريق الميزان اللى مدرج بالجرام وللمعلومية انا ما بستغناش عنه ابدا والله دة ضرورى جدا فى المطبخ وفية ناس كتير يقولوا دة ملوش لزمة ؟؟؟؟ودايما المقدار اللى بالجرام بيبقى اظبط بكتير عن المقدار اللى بالكوب
egypt-jasica
egypt-jasica
بصى يا رونا بعد أذن دندون
الكوب = 200 جم من السكر الخشن والسمن والزبده
الكوب = 175جم من الدقيق ومن السكر البودره
مش عارفه ده هيفيدك و لا لأ وانا هدورلك على باقى المقاييس وأقولك عليها
don
don
يعنى الملى و السى ال دة للسوائل يا رانيا ومش حينفع للدقيق اللى مكتوب علية بس جرام هو دة اللى تكيلى بيه الدقيق
spanishflower
spanishflower
don don :
ميرسي يا دون
اصلي عندي برضه الميزان اللي لحد 500 جم و بعدين النهارده عملت توست في الماكينه اللي قلتلك عليها و عايرت القيق 380 جم المفروض بس انا عملتهم بالكوب المدرج و طلع العيش بايظ فقلت اجرب اوزن بالميزان لقيت الفرق رهيب يعني ال 200 ملل في الكوب المدرج و مكتوب عليه 1 كوب طلع حوالي 130 جم دقيق
علشان كده
ميرسي جدااااااااااااااااااااا يا دندون منتحرمش منك ابدااااااااااااااااا:27: