Noody30
Noody30
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

صباح الخير على كل الشيفات و الطباخات الصغيرات

ازيكم كلكم؟

ميرسي يا سمسمة على سؤالك انا احسن الحمد لله، و تسلم ايدين ام ياسمين و دون على الاكلات الحلوة، و منى كمان على الصور اللي تفتح النفس

و باسلم عليكم كلكم على مووتي و هبة و ام ابيها و روني و ايرا و نهى و رواء و ام زياد و مروة و احلام و وسام اللي شكلها راحت ضحية الفريسكا في اسكندرية :) مش عاوزة انسى اي حد

و ميرسي يا روني و ام ياسمين على الاضافة بخصوص الكركاديه
nohaa
nohaa
ياجماعه الساعه 12 ولسه ماطبختش حرام عليكوا كده طب استناكوا فين علشان تدوني التلخيص
هيه دون فين النهارده بانيت حبه واختفت
قولولي ياجماعه الطعميه اما بعملها في البيت بتطلع من جوه مش مستويه قوي اما بحمرها مع اني باضفلها كربونات تعرفو ايه السر اني اما بشترها من بره عجينه واحمرها بتطلع من جوه مستويه؟!
Noody30
Noody30
ازيك يا نهى صباح الفل

يمكن يا نهى انتي بتعلي النار عليها اوي و بيكون الزيت حامي اوي عليها فبتستوي من بره بسرعة و تتحمر و تفضل من جوه نية. شوفي انا باحط لها ذرة كربوناتو برضه و باحط معاها بيضة كمان و باسويها عادي بتطلع مستوية بس زي ما قلتلك انتبهي ان الزيت ميكونش حامي زيادة عن اللزوم و النار كمان تكون مظبوطة تحتها
nohaa
nohaa
والله يانودي بتهيالي المشكله في العجينه اللي انا بعملها في البيت لاني بسويها بالظبط زي مابسوي العجينه اللي بجيبها من بره يعني بخلى النار متوسطه بس العجينه بتاعة بره بتستوي كويس لكن بتاعة البيت بتقرمش من بره ومن جوه مش بتستوي
على فكره اما ضفتلهل مره بيضه استوت كويس بس انا مش بحب الطعميه بالبيض بحس ليها ريحه كده
Noody30
Noody30
امممممم، مش عارفة و الله يا نهى يمكن تكون المشكلة في العجينة نفسها مثلا، تكون مش لينة او حاجة، يمكن دندونة بخبرتها تفيدنا اكتر