طاجن اللحمة الضانى بالحمص

المقادير
1/2 كيلو لحمه ضانى (أوغيرها حسب الرغبه)
1/2 كيلو حمص شام
بصل قورمه (إن لم يوجد نستخدم 3 بصلات كبار مقطه حلقات)
فلفله رموى كبيره
ثمرتين طماطم مقشرين
2 ملعقة صلصه كبيره
حزمة مقدونس
1/4 ملعقة شاى نعناع ناشف
ملح - فلفل - بهارات - جوزة الطيب

الطريقة
1- يتم سلق اللحم نصف سليق
2- ينقع الحمص من اليوم السابق للاستخدام ثم بعد ذلك يغسل جيدا ويوضع له ماء نظيف ويترك ليسلق على النار
3- نضع فى الحله زيت ثم البصل ويتم التقليب إلى انا ان يحمر دهبى فاتح ثم يوضع الفلفل الرومى ويقلب قليلا ثم نضع اللحم ويقلب خمس دقائق وبعد ذلك نضيف الحمص والطماطم المقطعة ونتركهم على نار هادئة حتى تتشرب ما بها من ماء ثم نضيف الصلصه والملح والفلفل والبهارات وجوزة الطيب ونقلب ثم نضع الشوربه التى تم سلق اللحمه بها وعندما تقترب من الانتهاء نضع البقدونس والنعناع ونتركهم دقيقتين ثم نطفئ وبالهناااا والشفااااااا
ما شاء الله كباب وطاجن لحمة ضانى على الصبح
جريتوا ريقى وتسلم ايديكوا
صباح الخي على كل الموجودين والل هيدحلوا
انا بحس ان انتوا زى اهلى اللى لازم اصبح عليهم كل يوم
حبيبتى نودى اخبارك ايه النهاردة ان شاء الله مزاجك يبقى فى احسن حال
هبة القرين يتاعك عدى على الصبح ماكنتش عارفة ادخل على النت
ياريت تخليه يهدى كدة لغاية ما اخد التلخيص
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

صباح الخير على كل الشيفات و الطباخات الصغيرات

ازيكم كلكم؟

ميرسي يا سمسمة على سؤالك انا احسن الحمد لله، و تسلم ايدين ام ياسمين و دون على الاكلات الحلوة، و منى كمان على الصور اللي تفتح النفس

و باسلم عليكم كلكم على مووتي و هبة و ام ابيها و روني و ايرا و نهى و رواء و ام زياد و مروة و احلام و وسام اللي شكلها راحت ضحية الفريسكا في اسكندرية مش عاوزة انسى اي حد

و ميرسي يا روني و ام ياسمين على الاضافة بخصوص الكركاديه
يا رب لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك و عظيم سلطانك

اللهم اغفر لي و لوالدي و للمؤمنين و المؤمنات يوم يقوم الحساب

اللهم احفظني و زوجي وولدي من كل سوء

ياجماعه الساعه 12 ولسه ماطبختش حرام عليكوا كده طب استناكوا فين علشان تدوني التلخيص
هيه دون فين النهارده بانيت حبه واختفت
قولولي ياجماعه الطعميه اما بعملها في البيت بتطلع من جوه مش مستويه قوي اما بحمرها مع اني باضفلها كربونات تعرفو ايه السر اني اما بشترها من بره عجينه واحمرها بتطلع من جوه مستويه؟!
ازيك يا نهى صباح الفل

يمكن يا نهى انتي بتعلي النار عليها اوي و بيكون الزيت حامي اوي عليها فبتستوي من بره بسرعة و تتحمر و تفضل من جوه نية. شوفي انا باحط لها ذرة كربوناتو برضه و باحط معاها بيضة كمان و باسويها عادي بتطلع مستوية بس زي ما قلتلك انتبهي ان الزيت ميكونش حامي زيادة عن اللزوم و النار كمان تكون مظبوطة تحتها
يا رب لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك و عظيم سلطانك

اللهم اغفر لي و لوالدي و للمؤمنين و المؤمنات يوم يقوم الحساب

اللهم احفظني و زوجي وولدي من كل سوء

الساعة الآن 09:48 .