انا جاية بس اسلم واقول ايه الحاجات الحلوة والجميلة دي تسلم ايدكم كلكم ومش عارفة انا ما كنتش باجي هنا الاول ليه شكلي بقيت مسطولة زي ناس اصحابنا هما عارفين نفسهم

بس بصراحة مجموعة اكلات فوق الوصف تسلم ايدكم كلكم بصراحة واهي تنفع في رمضان ان شاء الله واهي تبقي مرجع لينا كلنا ان شاء الله
ربنا يجازيكم كل الخير علي تعبكم ويكون في مزان حسناتكم جميعا يا رب العالمين
08-07-1426 هـ, 09:07 مساءً

الإكلير

مقادير عجينة الشو
1 كوب دقيق
1 كوب ماء
نصف كوب سمن
من 4 إلي 5 بيض
فانيليا - ذرة ملح - نصف ملعقه صغيره سكر
الطريقة
نضع الماء + السمن + الملح + السكر في حله علي نار متوسطه
بمجرد الغليان .. نرفعها ونضيف الدقيق دفعه واحده ونقلب بملعقه خشب
نعيدها علي النار مرة أخري ونقلب حتي تنفصل عن حواف الإناء.. ونتركها تبرد .
نضيف في البدايه 2 بيضه والفانيليازنقلب ونمزج البيض جيدا .. ثم نضيف بيضه أخري ونمزجها في الخليط بشده ( ممكن نستعمل المضرب الكهربائي )
نكرر إضافة بيضه ونخلطها مع المزيج .. ونختبر العجينه بأن تكون لينه وناعمه وليست سائله .. ممكن نكتفي ب 4 بيض .. وده راجع لحجم البيض
نضع العجينه في كيس حلواني وبالقمع المستدير وبدون زجزاج نشكل وحدات طويله ومستديره علي صينيه مدهونه بالسمن .. ونخبزها في فرن متوسط الحراره
بعد أن تبرد وحدات الإكلير نشقها بالطول وننزع اللبابه إن وجدت ونحشي الوحدات بالكريم باتيسيير بالشيكولاته (كستر )
08-07-1426 هـ, 10:57 مساءً

دون .. أنا مستنيه عيش السرايا بطريقتك .. ممكن تكون أحلي من الطريقه بتاعتي
يا للا .. أنا بأعملها بالتوست .. وعملتها بالعيش الفينو والكايزر وطلعت حلوه .. وعملتها عجينه بالزبادي .. ومافيهاش لا بيض ولا سمنه .. وطعمها برضه حلو ..
أنا فاتتني صفحات كتيره قوي ما قريتهاش .. مش مبسوطه إني مشغوله عنكم
08-07-1426 هـ, 11:47 مساءً

يا جماعه هو الموضوع بتاعنا فى ساعدونى اتقفل ليه؟
09-07-1426 هـ, 01:17 صباحاً

صباح الخير يا دندون و يا ناني و يا شيفات يا صغيرات

لاروزا خلاص الموضوع التاني بح و مش حينفع نعيده، الموضوع اللي في توقيعي نقدر نكمل فيه المعلومات اللي دون بدأتها لنا جزاها الله خيرا، و يا ريت اننا نحاول ما نخرجش عن النص، عشان منترميش ورا الكواليس >>>>> كلام مسارح صحيح!!!
09-07-1426 هـ, 10:19 صباحاً

الساعة الآن 11:17 .