ميرسي يادوون تعبتك معايا
ماشى يا نهى تغطية اخرى للكفتة البانية
بعد ماتعملى الكفتة وتصبعيها وتبططيها تضربى 3 بيضات ونضع علية نص كوب دقيق وملح وفلفل وفصين ثوم وربع كوب ماء لحد ما تبقى عندك زى العجينة شبة سايلة وتضعى فيها الكفتة واحدة واحدة وتحمريها عادى بنفس الطريقة ودى اللى بنسميها النقيطة يا نهى

اقتباس مشاركة  (Noody30)
. على فكرة يا قمر لف المثلثات بيبقي سهل. انتي ادامك قطعة مستطيلة صح؟؟ طيب حطي الحشوة على جنب في الطرف اللي قصادك و بعدين طبقيه زي المنديل من عند الزاوية حيعمل لك مثلث، تعالي على الجزء الحر و لفيه تاني حيبقى مثلث و افضلي كملي حيطلعلك كله في الاخر على شكل مثلث

يا رب يكون شرحي واضح
بصى يا نودى وام ياسمين فى مثلثات البقلاوة او السمبوسك مبعملش زى نودى كدة من الاول ودى الطريقة المعتادة اللى الكل بيعملها
لآ انا من عند الزاوية بعمل مثلث لكن مابحطش الحشوة علية خالص بعمل اول مثلث فاضى لحد ما يبقى عندى زى الجيب واحط الحشوة داخل الجيب دة والف عادى كدة بتبقى سهلة جدا والحشو عمره ما يغلبك ياترى فهمتو قصدى ؟؟؟؟ممكن اشرح تانى

شكرا يانودى على الشرح الجميل انا فعلا بلف كده شرايح السمبوسك
بس اتلخبط علشان مكتوب اقطع الورقة نصين بالطول ثم بالعرض 3 شرايح وبعدين ادهن بين كل ورقتين ويكون المثلث متكون من 6 مربعات
لكن طريقتك اسهل هعملها بيها

طيب معلش سؤال تانى انا بصراحة معملتش اللازنيا قبل كده ممكن تقوليلى اجيبها منين وبكام وايه النوع الكويس علشان ملقتهاش فى هايبر
شكرا يا دندون على الطريقة دي كمان، و الحمد لله الشرح واضح تمام يا جميل و ان شاء الله تكون فكرته وصلت لام ياسمين
يا رب لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك و عظيم سلطانك

اللهم اغفر لي و لوالدي و للمؤمنين و المؤمنات يوم يقوم الحساب

اللهم احفظني و زوجي وولدي من كل سوء

الساعة الآن 06:23 .