السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
دون حبيبتى شكرا على طريقه الرز و ان شاء الله هجربه و أقولك بس أنا كنت عايزة أعرف طريقه الرز التانى لأن أختى هتموووت عليه و قالتلى مش هآجى عندك إلا لما تعمليهولى فيا ريت لو عرفتيه أو اى حد من البنات يعرفه يقولى
أم ياسمين لو تعرفى حبيبتى طريقه الأرز و الفراخ بالكارى اكتبيهالى و يجازيكى ربى خير ان شاء الله
مالك يا هبهوبه بتعيطى ليه؟
05-09-1426 هـ, 12:20 صباحاً

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

صباح الفل عليكم كلكم

وحشتوني جدا جدا، اخباركم ايه في المطبخ و الصيام؟؟ ربنا يعيننا جميعا و يتقبل منا صيامنا و قيامنا و دعاءنا

دندون، معلش يا ريت لو تقولي لنا كل نوع من انواع التغطية اللي ذكرتيها يستخدم مع اي اكلات بالظبط. يعني مثلا بالنسبة للدجاج البروست تغطيته دقيق فقط ثم يحمر مثل السمك. اما البانيه باغطيه بالدقيق و بعدين بيض و بقسماط. قوليلنا الاضافات اللي عندك يا جميل

سلامي لكل حبيباتي و تسلم ايديكم جميعا
05-09-1426 هـ, 11:17 صباحاً

مسلمة حبيبتي، انا دورت لك في ملفاتنا كلها ملقتش الطبق ده، اعتقد انه متكتبش هنا بس اعتقد فيه طرق ليه هنا في المنتدى، و الا انتي عاوزاه بشكل معين؟؟؟
05-09-1426 هـ, 11:21 صباحاً

صباح الخير عليكم جميعا

يادندون أنا بفتح الجهاز وادخل المطبخ وكل شويه آجى أبص بس لما مش بلاقى حد بقفله علشان اتلم واقف فى المطبخ اخلص على طول أعمل ايه صفحتك عملالى قلق كل شويه عايزه اشوف ايه الجديد وبعدين كنت نايمه احلم انى بخبز عيش فعشان كده سألتك على العيش البورى علشان نفسى اعمله بس مفيش وقت

نودى أزيك ياقمر عامله ايه وحشتينى وأنا كمان بضم صوتى ليكى علشان أنواع التغطية
انا نفسى اعمل فراخ كنتاكى المقرمشه بنفس الخلطه حد يعرف وعلى فكره موضوع العيش الفينو اللى فى الفريزر وبعدين يتبشر ويتعمل بيه لأ بيطرى تانى ومش بينفع
كان منتج فجيتار مره طلع اكياس فجيتار المقرمش كانت هايله جدا جدا بس للأسف أختفت ومش موجوده فلو فيه فكره تانيه ياريت انا سمعت ان الكورن فلكس يتكسر ويتعمل بيه مش عارف صح ولا لأ

مسلمه أزيك بصى أنا بعمل رز بسمتى بالكارى والفراخ
بفرم بصله كبيره وفلفله رومى كبيره وأحطها فى السمن لحد لما تتبل بس وبعد كده أحط ملعقة صغيرة كارى وملعقة صغيره كركم وتقلبتين وبعدين أقطع صدور الفراخ (حسب كمية الأرز) نساير كبير وأرميهم عليهم واقلب شويه وبعدين أحط مية الأرز والملح والفلفل ولما تغلى أضع الأرز (أنا الحقيقه لو الفراخ مستويه بشيل منها جزء بعد الميه ما تغلى واركنها على جنب وبعد ما يستوى الأرز بغرفه فى السرفيس وأضع باقى الفراخ على الوجه مع مكسرات محمصة وزبيب فكده الفراخ بتبقى جوه وعلى الوجه) وبالهنا والشفا يارب يكون هو ده الأرز اللى أنتى عايزاه
05-09-1426 هـ, 11:34 صباحاً

بالنسبة للتغطية يا نودى بتستخدم الدقيق للبروستد والسمك
والبيض والبقسماط للدجاج والسمك والمخ واللحوم
والنقيطة بديلة عن البيض والبقسماط كنوع من التغيير فى الطعم
النقيطة :3بيضات - نص كوب دقيق - ربع كوب ماء
يضرب البيض ويضاف للدقيق المضاف له الملح والفلفل ثم يضاف الماء
تدريجيا حتى تتكون عجينة سايلة شوية .تستخدم
تغطية تانية:2بيضة - 3ونص معلقة نشا - 3 ونص معلقة صويا صوص - 2 بيضة - نقطتين خل - ملح
يخلط كل المقاديروتكون جاهزة للتغطية
05-09-1426 هـ, 11:34 صباحاً

الساعة الآن 07:25 .